torsdag 16 april 2009

Inför premiärtävlingen i Trelleborg



Säsongens premiärtävling i Trelleborg närmar sig och jag är nog inte den enda som längtar till att få ratta buggy utomhus. Att man dessutom har fått till en SC-tävling i Trelleborg är desto roligare. Just idag den 16 april är 12 förare anmälda. Än så länge en låg siffra men desto roligare att det är förare från större delen av Sverige. Vad sägs om Väst-8 (Göteborg), SMK Dala-Falun (även om PerErik bor i Stockholm), Ljusdals MS och så ett gäng från MHF Skarpnäck i Stockholm. Fler namn kommer självklart att droppa in så det här kan bli hur roligt som helst. Gör själv din anmälan HÄR. För att ta tempen på Trelleborg skickade jag iväg ett gäng frågor till Kai Koivuranta och till Jonas Johansson, båda kör för Trelleborgs MK.

Kai.

Kristofer: Trelleborgs MK satsar på två stora race i år, SC och RM. Roligt! Kommer vi att få se en come back av en av Sveriges mesta OR-klubben de närmaste åren?

Kai Koivuranta: Japp har fått full support från huvudklubben att utöka verksamheten för ungdomar. Med allt vad detta innebär (stora tävlingar mm.mm). Har planer på att köra rubbet igen SM, NM, EM och avsluta med VM, men måste beta av alla innan tror att dom skulle bli tokiga om jag hittar på för mycket sånt igen:-)

Kristofer: Det har varit många stora race på banan i Trelleborg. Kan du nämna de största och vilka år de kördes?

Kai: SM 1995 Niklas Håkansson Trelleborgs MK vann 4WD. NM 1997 Teppo Kauppinen Finland vann 2 WD Teemu Leino Finland vann 4WD. Tror att Daniel Asper och Fredrik Matthisen var bästa svenskar. Och så körde vi EM 2000.

Kristofer: Vilka stora förare har varit i Trelleborg och kört?

Kai: Jukka Steenari, Finland (7ggr EM mästare), Craig + massa andra från England. Hubert Höngil Österrike + alla andra topp förare från övriga Europa vid EM-2000.

Hupo vann 2WD 2000 med en Losi XXX.
Jukka vann 4WD 2000 med en Losi-XX4WE.

Kristofer: När kördes de första racen i Trelleborg? Själv var jag ju där och tävlade i slutet av 1980-talet.

Kai: Banan anlades 1986 och 1:a tävlingen kördes 1987, den så kalade Ladusvängen.

Kristofer: Ligger förra årets slinga kvar eller har ni gjort några ändringar i banlayouten?

Kai: Den ligger kvar med vissa ändringar (lol). Vi har lagt om vallen med mattan (kör inte upp och vänder)

Bilder på den gamla banan finns HÄR.

Kristofer: Några nya hopp?

Kai: Nä inga nya men dom gamla är ändrade lite grann för att få bättre flyt i banan. Vi har gjort en gigantisk feldoserad kurva, 2 meter hög, i stället för monsterhoppen längst bort. Nu kallad Pimpscorner (Daniel har aldrig gillat den kurvan).

Kristofer: Det var lite tunt med egna förare från Trelleborgs MK på förra årets race. Hur ser det ut den här säsongen?

Kai: Till SC ställer klubben upp med 4 förare resten får hjälpa till att köra tävlingen

Kristofer: Du är själv anmäld det här året, förra året fick du och många andra klubbmedlemmar agera funktionärer. Har det löst sig i år så ni själv kan köra?

Kai: Efter som Trelleborgs MK är en stor klubb som arrangerar allt från RB till Rally så har vi inom RB hjälp till vid Rally tävlingar, så ställer dom andra upp och hjälper oss tjänster och gentjänster (Jonas och jag kommer från Rallysidan från början).

Kristofer: Jag lyckades vinna över dig på Green Hill på förra sommarens RM, kommer jag ha någon chans att upprepa det på din hemmabana?

Kai: Varför inte! Banan är ny för i år och jag hinner inte träna tillräckligt innan SC. Men tänk på att vi kör på lera och inte på astroturf. Blir mycket halare. Sen kommer frågan på våran bana: Lipo eller Nimh? Vi har testat Lipo kontra Nimh och vi fick vikta upp bilen rejält (samma vikt som med nimh) för att få bilens inställningar att passa banan!

Tack Kai!

Gänget i Trelleborg.

Jonas Johansson är en av Trelleborgs hemmaförare. Han kör Team Associated B4, med en LRP X11 7.5T motor och ett LRP Sphere competition 07 reglage. Drivkällan är Intellect 5000 lipos. Han har en Futaba 3PM 2.4Ghz sändare.

Kristofer: Har du kört premiären ännu?

Jonas: Ja premiär turen gick idag 13/4 och jösses vad rattrostig man är.

Kristofer: Vad är din upplevelse av årets bana i Trelleborg (förutom att den är Sveriges bästa)?

Jonas: Det har blivit några ändringar sen förra året, så det är bättre flyt i körningen nu men den är hal.

Kristofer: Till första tävlingen är det begränsningar på däck till Team Losi Big shot och Proline Hole shot. Vilka av de två däck kör hemmaförarna på i 2WD respektive 4WD? Vad föredrar du själv?

Jonas: Har inte hunnit testa så värst mycket på årets bana men just nu skulle jag välja Bigshot däcket till 2WD, 4WD åkarna har inte visat sig än men skulle nog tro att dom med kör på Bigshot

Kristofer: Du kör med LiPo den här säsongen. Kommer du vikta bilen något inför racen på er bana? Hur mycket?

Jonas: Ja det är en väldigt bra fråga, men jag tror att jag kommer att vikta upp den. Hur mycket? en tegelsten så den ligger som ett strykjärn på banan... eller jag vet inte än, skall testa lite vid nästa körning.

Kristofer: Har du någon bra Set Up för B4:an till banan som du vill dela med dig av?

Jonas: Jag är värdelös på setuper så jag brukar köra standard setupen och försöker ta mig fram med den :)

Tack Jonas!

Min Set Up för RB5:an på Trelleborg liknar den som jag använde på tävlingen i Sjöbo förra året och den Set Up:en hittar man HÄR.

Inga kommentarer: