lördag 20 september 2008

Set up Sjöbo



Här kommer nu min set up för banan i Sjöbo. Blev, som jag skrivit tidigare, inte så mycket tid till att exprimentera med olika inställningar eftersom det för min del bara blev knappt 8 minuter på banan innan kvalificeringsheaten började. Hade åkt till Sjöbo med bilen inställd efter min "Trelleborgs set up". Det visade sig var en helt okej set up även för banan i Sjöbo. Efter några mindre ändringar gick bilen riktigt bra i finalerna.

På tävlingen i Sjöbo experimenterade jag med lite olika fram- och bakdäck och testade först de Losi Studs som jag körde på RM:et med. Fram körde jag med Proline M3:er. Fram var det en för mjuk gummiblandning och när jag gick över till Proline M2 fick jag en mycket mer konsekvent styrning. På våra grusiga banor i Sverige krävs framdäck som kan skära ner sig i det lösa materialet. Med tips från Otto testade jag sedan Proline Fuzzie-däck bak och det visade sig vara ett klockrent val, de gav riktigt bra fäste. Resten av inställningarna gick ut på att få ner kraften från motorn i backen.

Stötdämparna: De flesta banor i Sverige blir under en tävlingsdag håliga och stenar börjar titta fram. För att få en bil som går mjuk över detta underlag krävs stötdämpare som kan arbeta snabbt och mjukt. Hade för detta ändamål valt kolvar med större och fler hål för att få snabba stötdämpare. Låg viskositet på oljan och mjuka fjädrar gav stötdämpare som också kunde arbeta mjukt över håligheterna.

Med en kolv med lite större hål fram fick jag också en bil som gav mer styrning p den håliga banan.

Viktfördelningen: Jag hade inga problem att få styrning på banan i Sjöbo, så jag satsade att förskjuta bilens vikt bak för att få ner motorns kraft i banan. Förutom att placera batteriet längst bak placerade jag ytterligare 10 gram i bakvagnen.

Genom att öka den vikt på bilen som på engelska kalas ”sprung weight” – alltså vad chassit och de delar som är kopplade till det väger – får man en rörlig massa som inte påverkas av ojämnheter i marken i lika hög grad som ett lättare chassi. Ser man samtidigt till att den rörliga fjädringen – det som på engelska kalas ”unsprung weight” – arbetar snabbt och smidigt över ojämnheterna ökar bilens smidighet. ”Unsprung weight” är den vikt som den rörliga fjädringen väger (hjul, bärarm, den nedre delen av stötdämparna och så vidare). Genom att se till att stötdämparna arbetar snabbt och mjukt samt att bärarmarna kan röra sig fritt i sina infästningar ökar man den snabbhet som hjulen kan röra sig över ojämnheterna. Då kan man också få ner kraften i banan.

Hjulbasen: Ett annat sätt att få en bil som går mjukt över ojämnheterna är att öka hjulbasen.

Differentialen: Med en mjuk differential ökar också möjligheterna att få ner motorns kraft på håliga banor.

Hade för övrigt varit roligt om det funnits tid och pengar att testa en massa olika däck på en bana som Sjöbo. Tror att jag hade lärt mig en del om däck och bilens inställningar av detta. Men tycker samtidigt att det skall vara däcksbegränsningar på tävlingar. Arrangörerna skall rekommendera ett och högst två däck som får användas på tävling.

Inga kommentarer: