söndag 6 juli 2008

Tävling Ladusvängen



Det var en tapper skara förare som hade tagit sig till Trelleborgs MK för att köra Ladusvängen i ett somrigt Söderslätt. Sammanlagt var det åtta stycken förare i 2 wd och sex förare i 4 wd, varav två förare hade dubblat. Lite tråkigt att inte fler kom till start då klubben hade gjort ett enormt jobb att färdigställa en buggybana som, med en del modifikationer, kommer att bli svårslagen i Sverige. Jag säger bara, har ni vägarna förbi Trelleborg i sommar så ta er tid att köra några rundor på banan.

För egen del var det en katastrofal tävling. Vi var endast två förare med debutantlicens, resten hade A- eller B-licens. Detta innebar att sex förare hade tillräckligt mycket rutin och skicklighet för att varva oss två med debutantlicens. Jag lyckades dock ta mig förbi den andra debutanten – Gustav Gerbert från Sjöbo MK – i kvalificeringsheatet, men i finalerna brakade jag samman totalt. Första finalen var en katastrof där jag i stort sätt blev varvad av alla förare. I andra finalen samlade jag ihop mig och lyckades skapa mig en liten luka till Gustav, som jag höll några varv för att sen klanta till körningen och släppa förbi honom. I sista finalen gick det som i den första. Trots resultatet tycker jag att tävlingen var lärorik och jag hade periodvis roligt (även om jag periodvis också slet mig i håret). Framför allt hade jag problem med att banan var så stor och bilen så liten. När bilen var långt ifrån förarställningen hamnade jag ofta i fel spår och förlorade på så sätt tid. Ja, ja, jag skall inte ta upp utrymme kring mina miserabla insatser under denna dag utan istället erbjuda en kavalkad av bilder på den intressanta banan. Men vi börjar med vinnaren.



Otto Ausfelt - SMK Helsingborg - dubblade segern och tog hem både 2 wd och 4 wd – och vann alla sex finaler. Starkt gjort! Körde mycket säkert under dagen med få misstag. Jag kommer ganska snart att lägga upp en intervju med Otto på bloggen, en av de heta kandidaterna om en pallplats på RM:et i Skarpnäck senare i sommar.



Morgan Larsson – SMK Dala Falun – blev så här glad när han kom två i 2 wd. Hade åkt ner från Göteborg för att köra tävlingen och hade under tävlingsdagen en del problem med servot. Kvalade in som femma, men fick sen ordning på RB 5:an och kunde köra upp sig under finalerna.



Banan ligger i det natursköna Söderslätt med långsträckta åkrar runt om. Intill banan dundrar järnvägen förbi, vilket ger en något surrealistisk känsla när de stora tågen ställs mot de små bilarna. Banans raka ligger precis under förarställningen och den avslutas med en hårnål.



Hårnålen är tekniskt svår med ett litet gupp och en del ojämnheter innan svängen och sedan en rejäl nivåskillnaden ut ur kurvan. Här är det Christer Carlsson - Säffle MC - och Mikael Olsson - Sjöbo MK - i ett av kvalificeringsheaten för 4 wd.



Efter hårnålen följer ett parti med fyra stycken hopp och så en ny hårnål.



Under träningen försökte en del förare i 4 wd att ta de fyra hoppen i två större hopp, men det var ingen som under finalerna gjorde seriösa försök att klara detta.



Därefter är det två mindre hopp, lite fler kurvor och nivåskillnader innan man når fram till en klättring på nålfilt. Och så riktigt brant ner.



Bestigningen på nålfilt följs av ett platåhop...



... sedan kommer banans relativt stora och kurviga parti som det är svårt att köra fort i. Detta avslutas med två större hopp och sedan en L-sväng innan rakan.



De två hoppen innan rakan upplevde jag som komplicerade eftersom det var svårt att få bilen i rätt spår inför hoppen. Ofta kom jag fel in och sladdade uppe på hoppen. Klubben funderar att bygga om dessa två hopp till ett platåhopp, vilket jag tror skulle fungera utmärkt.



Kai Koivuranta var dagens tävlingsledare. En eldsjäl som fixat fram den roliga och utmanande bana i Trelleborg. Jag hoppas att fler tar sig till Trelleborg för tävling nästa gång. Själv skall jag försöka ta mig till banan i augusti och träna.



Henrik Teinvall laddar inför 2 wd. Dubblade under dagen och körde både 2 och 4 wd, med korta pauser mellan heaten. Slutade på en tredje plats i 4 wd.



Oscar Levin – Sjöbo MK – tog en tredje placering i 2 wd.



Morgan fixar det sista på RB 5:an. Vi var tre stycken förare som körde RB 5:an under dagen och bilen gick bra på banan i Trelleborg.



Henrik och Otto ställer upp sina Losi-bilar inför ett av kvalificeringsheaten i 4 wd.



Efter en totalt misslyckad körning i finalerna från min sida rådfrågade jag min dotter om vad jag hade gjort för fel. Tydligen skulle jag ha fyllt främre delen av bilen med småsten. Det måste ha varit detta som gjorde att jag inte fick en bättre placering, säger vi.

Tack Trelleborg MK för en, för mig, lärorik tävling och för att ni tagit fram en spännande och krävande bana.

Inga kommentarer: