torsdag 12 mars 2009

Vägen in i miniracing II

I förra inlägget om Vägen in i miniracing presenterade jag mina tankar kring val av bil och utrustning. Nu tänkte jag följa upp detta inlägg med att presentera vilka typer av bilar, motorer och fartreglage som körs med på tävlingar. På Mellansvenska Elbilscupen i Norrtälje för några veckor sedan passade jag på att fotografera några av förarnas bilar. Om man vill ha något som håller för tävling är den enklaste vägen oftast att snegla på vad andra har. Antingen på olika bloggar och forum på Internet eller på sin hemmaklubb. De bilar och utrustning som presenteras här är med andra ord sånt som fungerar för tävlingsbruk. Så här kommer min privatspaning.

Roy Gjemble kör en ASS B4 med motor och reglage från LRP.

Niclas Månsson kör en Kyosho RB5 med motor från Novak och reglage från LRP.

Jimmy Röjsel kör en Losi xxx-cr med motor och reglage från LRP.

Charles Berglund kör en Kyosho RB5 med motor och reglage från Novak.

En snabb granskning, och på inga sätt vetenskaplig, av bilar och utrustning visar att det på tävling finns tre olika sorters bilar representerat: xxx-cr, B4 och RB5. Vad gäller motor och reglage är det Novak och LRP som dominerar. Orion fanns inte lika starkt representerat på tävlingen i Norrtälje men kommer säkert att komma starkt i sommar. Deras motorer ligger bra i pris och det nya fartreglaget Vortex Race BL Reglage 2.5T är definitivt konkurrenskraftigt.

Skall man börja att tävla är det inte helt fel att snegla på vad de andra förarna kör med. Jag försökte förra sommaren gå egna vägar i val av motor och fartreglage men i längden straffade det sig och blev faktiskt dyrare än om jag till exempel skulle ha köpt ett Novak fartreglage med motor direkt. Så skall du börja tävla är det bara att ge sig utpå spaning (eller så frågar man, de flesta berättar mer än gärna vad de har köpt för dyra grejer).

1 kommentar:

Mr Hansen sa...

jag tror du kommer bli hel nöjd med den. själv har jag oxå hadlat in den nya larzern. och då var det nästan 7år sen jag tävlade. så jag har ju provat de flästa larzer bilarna så det var ju en klar hitt mot de äldre bilarna.