tisdag 3 mars 2009

Byggprojekt Lazer ZX-5 FS, del V

Bygget fortskrider sakta men säkert! Nu är byggstegen 15 till 27 avklarade och presenteras här. Det är bland annat bakre och främre stötdämparfäste och det övre chassit. Steg 28 och 29, som är montering av servo, flyttar jag fram och monterar samtidigt som övrig elektronik.

Innan man sätter igång med byggstegen 16 och 21 kan man göra en beställning på bakre och främre stötdämparfästena i carbon composite (LA217H respektive LA216H). De här fästen kommer man behöva i reservlådan och då de får utstå mycket stryk när man lägger bilen upp och ner vid misstag under körning kan det behövas lite kraftigare doningar.

Förutom andra stötdämparfästen har jag valt en bricka i aluminium under skruven som håller fast krängningshämmaren istället för den i plast som följer med i byggsatsen (beställningsnummer W0145, se till så du får de blåa och inte de röda). Det är viktigt att krängningshämmarna kan arbeta friktionsfritt och då är aluminium ett bättre material än plast. Efter att ha tittat runt på Internet har jag sett att många har valt denna modifikation.

Jag har också valt att sätta en bricka under ball stud:en för att förstärka infästningen. Ett tips jag hämtat från Lars Jonssons blogg.

Den här modifikationen ser man allt oftare på Lazern och RB5 i USA. Det är en batteri strap skruv från ASS. Kan beställas från Everöds RC Hobby eller Team Laje (beställningsnummer AE1787, det behövs 2 packet till FS). Modifikationen måste man fixa till själv. En tråd om den finns på Kyoshoforum.com.

Jag klippte ner mina batteristag med en avbitartång och filade dem sedan raka. Därefter borrade jag ett litet hål i staget och förgängade det hela med en skruv. Efter detta är det bara att skruva ner orginalet.

Borren på min borrmaskin vobblar för mycket vilket gjorde att hålet hamnade fel, men det fungerar ändå. Är ingen höjdare på att fixa och tricksa med bilen som många andra är men den här modifikationen klarade jag av att göra (fast det blev lite snett).

Och till sist; frågan vilken typ av outdrives Jared Tebo kör på sin FS blev löst med hjälp av Tommy Bergenfeldt: det är outdrives till Kyoshos TF-5 med beställningsnummer TFW001. Fick också snabbt hjälp av Christer och Otto, som avrådde från användning av dessa. De är i aluminium och slits snabbt ut. Tack för hjälpen!

Inga kommentarer: