torsdag 6 november 2008

Meckbord II

Här kommer nu rätt svar på bildpuzzlet jag publicerade för en vecka sedan (finns HÄR). Svaren finns längst ner i detta inlägg. Har fortsatt att fundera på det här med meckbord. Fick ett intressant mail av klubbkompisen Calle Pledger som skriver att ”ordning och reda” på meckbordet är viktigt för att man inte skall missa något i tävlingsstressen. Håller så klart med och funderade samtidigt vem det är som har mest ”ordning och reda”. Kanske är det en fördom men jag tycker alltid att touring-folket har koll på sina grejer. Ser man ett meckbord från någon av deras tävlingar så är det alltid en bil, någon laddare och så några få verktyg. Fördom eller inte, jag skickade över några frågor till Christian Holmström som har bloggen Holmenkollen on Miniracing. Första frågan var så klart: stämmer det att ni som kör touring har mest ”ordning och reda” på era meckbord?

Christian: Det stämmer nog till stor del. Men jag har också sett touringkillar som har mekplatser som ser ut som soptipppar. Generellt är nog elfolket mer pedantiska än nitrogänget tror jag.

Kristofer: Kan vi - buggy-folket - lära oss något av er?

C: Jag tror att touringförare är väldigt noga med inställningar och bra koll på bil och elektronik. Modified touring är en de svåraste klasserna att köra snabbt i och då måste prylarna vara i bra skick annars går det inte att köra. Köra med något däck som släppt eller med en halvkass diff straffar sig direkt. Så noggrannheten skulle jag säga. Lönar sig i alla klasser men märks mer i touring om man inte har koll.

K: Har du något måste föremål som alltid finns med på tävlingar men som inte har så mycket med själva miniracingen att göra?

C: Brukar ha en lampa med mig ibland. Och så min mössa. Fått en del frågor om den och ja, jag kan köra utan den. Men går oftast bättre med.

Christian säger så här om sitt meckbord: På bilden en ganska vanlig layout jag kör med. Verktygen för sig, laddare och däckvärmare på en sida. Hjulinställningarna tillsammans med däcksoppor, motorspray och oftast en rulle hushållspapper. Tweakbrädan ett måste. Tar fram de verktyg jag använder mest men brukar sluta med att allt man använt en gång ligger framme. Försöker hålla det på ett ställa iallafall.

K: Finns det någon mat, godis eller dryck som alltid måste finnas på ditt meckbord?

C: Brukar inte har så mycket tid att äta eller dricka på tävlingarna men en burk cola brukar oftast stå på mekbordet.

K: Under de senaste åren har det kommit en massa måsten till meckbordet. Det är lampor, handdukar och så vidare. Vilka är dina tre i topp prylar bland det nya?

C:
1. Liten kopp att lägga skruvar, pinioner och massa annat löst kraffs som brukar ligga utspritt.
2. Glaskiva från IKEA (39 kr)
3. Lampa

K: Har du köpt något till meckbordet som du känt var helt värdelöst och inte till någon nytta alls?

C: Köpte ett mindre ställ en gång som man kunde stappla sina laddare och lite annat på. Använt två gånger kanske.

K: Vad tittar du främst på andras meckbord under tävlingar?

C: Jag gillar mekbord som är 'rena'. Typ bil, laddare och två mejslar. Ser proffsigt ut.

K: Hur och var laddar du minuterna innan ett heat i en tävling?

C: Ser till så att bilen är ok. Har glömt att sätta på pinionen ett antal gånger så det dubbelkollar jag alltid. Annars är det bara att försöka fokusera på sina egna prylar och inte bry sig för mycket om vad andra pysslar med.

K: Vilka prylar på bordet har du två av?

C: Inget faktiskt.

K: Tack för hjälpen och lycka till på vinterns tävlingar!

Christian är 26 år och kör för Staffanstorps HS.

Och så den rätta raden:


Thomas Petterssons meckbord. Alltid snyggt och ordnat! Det här meckbordet skall bli mitt ideal, jag vill också ha alla saker på sin plats.


Oskar Levins meckbord gillar jag eftersom det visar att man inte behöver ha de dyraste och bästa prylarna för att vara duktig.


Meckbordet med det kreativa kaoset tillhör Daniel Persson. På RSB.se ”försvarar” han sig med att de var två stycken som satt och skruvade under RM:et. Ahh, den köper jag inte Daniel!


En sådan där handduk som PerErik Nordman har skall jag också skaffa mig men då skall det förstås stå rcbuggy.blogspot.com.


Otto Ausfelts meckbord under tävlingen i Trelleborg. Rätt kaosartat det med! Men å andra sidan tävlade han i både 2WD och 4WD under samma dag och vann så klart båda.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Måste bara skriva att du har en fantastisk blogg Kristofer. Mycket bra skriven, underhållande, informativ och ingen ”nu har jag beställd det här, vänta på det här, bla, bla”. Din blogg är klart den bästa RC-Blogg i Sverige.

Kris sa...

Tack Marco!