tisdag 4 november 2008

Nyheter nr 1 & nr 2

Nyhet 1
I helgen var det EFRA:s annual general meeting – AGM – i Villefontaine, Paris. Inga beslut går att läsa på deras hemsida men det snackas friskt på Internet-forum att de godkände LiPo. Det snackas också om att det enbart blir godkänt för 1:10 buggy inför 2009. Osäkra källor skulle dock historikern Peter Englund säga som alltid vill ha uppgifter skrivna på papper. Vi får hoppas att EFRA blir lite snabbare med sin information så att vi andra dödliga slipper snacka så mycket.

Roligt är det dock om vi får köra med LiPo nästa år. Har ingen erfarenhet av denna teknologi men vad jag kan läsa mig till så är det enbart positivt för oss som kör buggy. Inga begränsningar i laddning och urladdning under en och samma dag (NiMH skall man ju helst bara ladda två gånger per dag), kan laddas dagar i förväg innan körning (ingen dumpning som i NiMH), håller upp till tio gånger längre än NiMH och så vidare. Om man skall vara lite negativ ändå så lär det initialt bli lite investeringskostnader. Förutom inköp av några LiPo-batterier kommer de som inte har laddare för den här batteritypen att få köpa det samt, om jag förståt det rätt, så blir det att köpa nya motorer (eftersom vi har motorer anpassade efter 5 celler och 6V idag, medan LiPo är 7,4V). ”Over there” har de i år kört med LiPo och en av Kyosho:s och Orion:s temförare John Summach har kört följande set up i sina bilar:

Kyosho RB5
Orion Vortex 7.5 Motor (23/78)
Orion 3600 LiPo Battery

Kyosho Lazer ZX5-SP
Orion Vortex 6.5 Motor (21/78)
Orion 3600 LiPo Battery

Men å andra sidan, när väl grejerna är inköpta och kostanden dragen från Visa-kortet kommer de, förhoppningsvis, vara länge, länge.

Nyhet 2
En säkrare nyhet är att MHF Skarpnäck fick Nordiska Mästerskapen i 2WD och 4WD elbuggy för 2009. Inget datum är bestämt ännu. Det kan bli hur bra som helst när vi nu har sådan återväxt på buggysidan i Sverige. Räkna med ett stort startfält.

Inga kommentarer: