söndag 26 oktober 2008

Meckbord I

Visa mig dit meckbord så skall jag säga vem du är. Det kanske inte riktigt stämmer men nästan ändå. För det är rätt ofta en enskild förares meckbord under tävling ger en bild av vem han (eller hon) är. Det är här bilen står mellan heaten och det är här alla de andra prylarna står uppställda: laddare, urladdare, väskor och lådor, batterier, verktyg och så vidare. Det är också vid meckbordet som föraren har sina speciella föremål som man bara måste ha för att komma i rätt stämning inför heaten. Det kan vara en speciell läsk, något godis, en keps som man tar på sig inför körningen. Variationerna är oändliga och högst personlig. Av denna anledning är det konstigt att man inte läser mer om meckbordens magi i tidningar, på bloggar eller i forum på Internet.



”Following the lead of the best full-size racing teams, establishing a clean pit area is the first step towards successful maintenance” skriver Matt Benfield i Radio Control Car Manual. Och han har ju helt rätt! Att ha ett rent och väl organiserat meckbord under tävling underlättar hela tävlingsdagen. Ovan är en bild på mitt eget meckbord under RM:et i somras. Det är i början av dagen och alla ting är på sina rätta platser. Bilen är också hel och rengjord. Så här brukar det inte se ut mot slutet av en dag, när bilen är rejält skitig och alla verktyg ligger utströdda på bordet. Eftersom jag inte tävlat så länge så saknar också mitt meckbord en del saker som de flesta mer rutinerade förare har, som till exempel två laddare och handduk på bordet. Dock har jag lagt till med en måste pryl: kepsen. Den ligger oftast och skräpar på meckbordet mellan heaten men inför heaten är det kepsen som får mig att fokusera. Genom att sätta i accen i bilen och sätta kepsen på huvudet vet jag mentalt vad som gäller.

Meckbordet intar en undanskymd plats. Ingen pratar om den nya handduken man köpt eller vilken läsk man bara måste ha på alla tävlingar man åker på. Men det är ändå så att den mesta av tiden under en tävling spenderar vi inte på förarställningen, utan vid meckbordet. Det är här man ändrar bilens inställningar, det är här man byter det som gått sönder, det är här man laddar accarna, det är här man mentalt laddar inför heaten. Men det är också här man visar upp sina prylar. Det finns inget bättre ställe att skryta om sina exklusiva grejer man precis köpt eller sin sponsors nya laddare som vid just meckbordet. Här står också bilen stilla och är utan kaross så att alla kan ta god tid på sig att titta och känna. Som nybörjare lär man sig mycket av att bara gå omkring under tävling och titta och fråga. Det är oftast så man lär sig vilka verktyg som är nödvändiga att införskaffa, vilka laddare som är gångbara eller vilken set up som fungerar på den bana man är och tävlar vid.

Här nedan har jag publicerat fem meckbord tillhörande några av årets toppförare. Vilket meckbord som tillhör vilken förare får du själv lista ut. Skicka gärna ditt svar till mig. Om någon vecka publicerar jag rätt rad och vem som hade alla rätt. Skriv då gärna några rader om din relation till meckbordet och, om du har, skicka med en bild på ditt meckbord. Materialet sammanställer jag sen till ett inlägg om meckbordet här på bloggen. Maila mig på: kristofer_hansson_fotograf@hotmail.com

A. Ett av de renaste och exklusivaste meckborden den här säsongen. Alla prylar har sin exakta plats. Meckskåpet är min favorit. Tar liten plats och man hittar snabbt de grejer man behöver.

B. Är man rcbuggyförare i Sverige är det inte helt fel med handskar på tävlingar. Det är ofta kallt på vårens eller höstens tävlingar och kylan gör att man snabbt blir stel om fingrarna. Inget bra när man går upp på förarställningen och skall köra bil. Till nästa års utomhussäsong kommer handskar att vara ett tillbehör på mitt meckbord.

C. Det kreativa kaoset. Här har vi en förare som verkligen vill ha alla prylar på bordet. Och som dessutom har många måsten föremål: snusen, fläkten och musikspelaren.

D. Datorn har blivit ett måste för många förare. Här kan man spela musik och ha information om bilen lagrad. Handduk med den här förarens sponsor ligger också väl synlig.

E. Kaffet är centralt för många eftersom tävlingar börjar tidigt och man behöver hålla sig pigg och alert hela dagen. Den här föraren har också en set up-platta för att få inställningarna på bilen exakta.

Och så förarna:

Daniel Persson

Otto Ausfelt

Thomas Pettersson

Oskar Levin

PerErik Nordman

2 kommentarer:

TpParts RcXtreme sa...

Klockrent Kristoffer...klockrent!!!

Kris sa...

Roligt att du gillade det Thomas!