onsdag 26 november 2008

De magiska 5 minuterna

Bloggen Hollmenkollen on Miniracing har gjort mig uppmärksammad på att ROAR kommer att köra 6 minuter kval och finaler i nästan alla elklasser nästa år. Ny teknik har så klart gjort detta möjligt. Man kan fråga sig när detta kommer till Europa. ROAR låg ju steget förre när det gällde LiPo och det blir väl bara att vänta att se när EFRA följer efter och ökar kval och finaler med 1 minut.

Kan dock inte låta bli att fundera på de 5 minuter som vi har idag och som vi kört efter så länge. Det finns något magiskt med dem. Alla strävar vi att köra den perfekta 5 minutersfinalen där vi varv efter varv ligger i det ultimata spårvalet och inte gör något misstag. Med det är sällan, om någonsin, som det är oss medelmåttiga förare förunnat att lyckas. Dock är det en fröjd att se de professionella förarna lägga varv efter varv bakom sig utan misstag. Men magin försvinner ju inte för det. För visst är det väl så att när vi står där på förarställningen och inväntar startsignalen så är det just de perfekta 5 minuterna vi visualiserar. Och som man sedan koncentrerar sig. Efter 5 minuter är man oftast helt vimmelkantig.

Okej jag är medveten om det, det är tämligen konservativt att tycka att det alltid skall vara som det varit och 1 minut gör varken till eller från. Det kommer fortfarande vara viktigt att göra de perfekta racen för att lyckas och man kommer knappast kunna reparera ett större misstag som man kan i de klasser som kör finaler som närmar sig timmen. Men jag kommer ändå inte ifrån min känsla att 5 minuter är magiska. Det är om dem jag drömmer vackra drömmar om när jag och min Kyosho är ett och vi flyger fram över ”Green Hill”.

R/C TECH pågår just nu en diskussion om de nya reglerna. Följ den HÄR.

Inga kommentarer: