måndag 15 september 2008

SC i Sjöbo

Toppförarna i Sjöbo: Oskar Levins från Sjöbo MK, Otto Ausfelt från SMK Helsingborg och Mathias Larsson från Borås MRK.

Endast sju stycken förare kom till start i den avslutande Sverige Cupen i 2wd nere i skånska Sjöbo. Det stora startfältet som hade varit på den inledande tävlingen i Örebro lös med sin frånvaro. Detta var tråkigt eftersom Sjöbo MK verkligen har en riktigt rolig buggybana att erbjuda. Vädret var denna lördag också helt perfekt för miniracing. Själv åkte jag till tävlingen med en känsla av att jag skulle bli frånåkt av samtliga förare. Jag var det enda föraren med D-licens. Men det skulle visa sig att det gick att hänga skapligt på tempot ändå. Här är min rapport från dagen.

Banan
Banan i Sjöbo har jag velat köra hela sommaren. Framför allt är det "skyriden" som jag velat testa. Förmodligen den enda i Sverige. Att köra bilen vertikalt upp i luften är ju coolt! Andra detaljer på banan som ger en spännande körning är den tekniska hoppsektionen och ett stort kurvigt parti.

Under förarställningen finns en raksträcka som är tillräckligt lång för att man skall få upp bra fart på bilen. Den avslutas med en tvär L-sväng som ledder in en till banans hoppsektion. Hoppsektionens underlag är byggd i nålfilt och skiljer sig därmed från övriga banans underlag. Att få till en bra inställning på den här banan blir av denna anledning svårt eftersom bilen inte kan gå bra både i hoppsektionen och på resten av banan. Jag satsade på en bil som gick bra på övriga banan och tog det lugnt i hoppsektionen.

Efter hoppsektionen kommer man in i ett väldigt kurvigt parti där det gäller att ligga rätt i banan om det skall gå fort. Inga hopp, det är bara att styra och gasa.

Precis innan Sjöbos stora attraktion, "skyride", återfinns ett mindre hopp som man antingen kan köra lugnt över eller gasa på och därmed riskera att landa lite fel inför uppgången till skyriden.

Skyriden i sin helhet.

Efter skyriden är det bara att ge full gas fram till en feldoserad L-sväng i nålfilt och sedan en avslutande hårnålskurva innan man kommer ut på rakan igen.

Kvalificeringsheat
Jag startade som bil nummer 1 i första, av tre, kvalificeringsheat. Eftersom jag bara kört cirka 3 minuter på den fria träningen och 5 minuter på den enda heatträningen var varken jag eller bilen inställd på banan. Det gick ganska fort för de andra tre förarna i mitt heat där Christer Carlsson - Säffle MC - och Henrik Teinvall - SMK Helsingborg - körde fortast, följd av min klubbkompis John Sandberg. Som kurvvakt för heat 2 kunde jag följa hemmaföraren Oskar Levins - Sjöbo MK – snabba körning. Han tämligen flög över alla hopp i hoppsektionen och gjorde inte ett enda misstag. Otto Ausfelt - SMK Helsingborg – körde också detta heat men det kändes som om han inte riktigt hängde med, en ovanlig syn den här sommaren. I det här heatet körde också Mathias Larsson - Borås MRK – som inte fick rätt på sin körning och gasade mest bort sig på den sliriga banan.

John tvättar däck.

I kvalificeringsheat två och tre började jag lära mig banan och få rätt på bilens inställningar. Samtidigt blev banan allt mer uppkörd. Dessa faktorer gynnade mig och i sista heatet låg jag vid något tillfälle förre John men kunde inte hålla min placering. Fick trots allt till en 9-varvare som räckte till att få starta från ruta sex i finalen förre Mathias. Oskar tog TQ och Otto startade från ruta två.

Final
5 sekunder innan start i den första finalen skrek plötsligt Henrik Teinvall till: min bil är död. Starten gick och John och Mathias som stod bakom fick göra en lång sväng runt Henriks bil. Henrik kom dock iväg till sist men hade problem under hela finalen. Själv kom jag iväg utan missöden. Försökte köra som i sista kvalificeringsheatet men gjorde många misstag i hoppsektionen. Viste att Henrik var bakom mig och att han förmodligen snart skulle vara ifatt. Efter något minuts körning gjorde Mathias ett misstag och körde sönder bilen. Han fick bryta. Jag låg då på en femteplats och viste att det var viktiga poäng. Övriga fältet hade dragit ifrån och jag hade ingen möjlighet att köra ikapp. Körde för att hålla Henrik bakom mig men efter finalen visade det sig att jag kunde ha tagit det lugnt då hans bil stannade med ojämna mellanrum och mest gick på halvfart. Oskar tog hem denna första final och Otto kom två. Christer kunde knippa tredjeplatsen.

Nya meckbord inför tävlingen. Riktigt bra!

I final två tog jag det lugnt i starten och var med bra på första varvet. Kunde ta mig förbi Christer som hade gjort ett misstag och höll honom bakom mig ett halvtvarv men fick sen släppa. John trasslade sedan in sig i en del svårigheter och då lyckades jag gå om och skapa en lucka som jag kunde hålla in i mål. Även Mathias gjorde en del misstag och hamnade långt efter. Jag kunde även i denna final köra in på en femteplats. Oskar vann final två och hade därmed tagit hem sin första vinst i en större tävling. Stort grattis! Otto kom tvåa och Henrik hade fått fart på bilen och körde in på en tredjeplats.

I sista finalen kom jag iväg lite dåligt och försökte hänga på John och Mathias men fick släppa dem efter ett tag. De drog ifrån men körde efter några varv ihop i hoppsektionen och jag var fatt igen. Såg att Johns bil ställdes åt sidan och det visade sig senare vara bakre stötdämparfästet som gått av efter en olycklig landning. Jag började följa Mathias men hamnande några metrar bakom honom. Några varv senare hörde jag hur någon knäckte plast i skyriden. Det skulle visa sig vara Mathias som satsade lite för mycket. Kunde därmed köra in på en femteplats i denna sista final. Oskar vann även denna final och Christer tog sig in på en andraplats.

Otto testar skyriden efter tävlingen.

Jag och John hamnade på samma poäng men eftersom han hade en bättre placering i första finalen blev han femma och jag sexa. Är mycket nöjd med det här resultatet och med min körning under dagen. Alla som körde var riktigt duktiga förare och att jag överhuvudtaget hade en chans att hänga på känns bra så här på den sista tävlingen för säsongen. Sen hade jag ju också lite tur med förare som körde sönder sina bilar, men det viktigaste med miniracing är ju att ta sig i mål.

Oskar etta, Otto två och Christer trea.

Oskars vinnarbil, en Losi XXX-CR 2WD.

Pristudelning för Sverige Cupen i 2wd som Otto tog hem och Oskar blev tvåa. Oskar blev lyckligt chokad när han fick reda på att han blivit tvåa i cupen. Mathias kom trea.

En ovanlig bil i Sverige: Predator X10. Henrik skulle köra Predatorn på söndagens 4wd-race.

Inga kommentarer: