tisdag 9 september 2008

Batterier och laddning III



Nu äntligen har jag börjat få kontroll på värmen när jag laddar och urladdar mina batterier. Samtidigt som vi går mot kallare tider! Har uppgraderat med lite prylar från Clas Ohlson, något som jag så klart skulle ha gjort i somras när det var som varmast. Det har redan hänt att batterierna har blivit för varma när jag laddat dem eller när jag efter körning har dragit ut den sista strömmen. Inte bra. Ett riktmärke är att aldrig låta batterierna gå över 45 graders värme eftersom de då börjar ta skada. Men det är inte så lätt att hålla reda på denna temperatur om man inte har en inbyggd termometer i laddaren. Eftersom det oftast enbart är de dyrare laddarna som har en inbyggd termometer får man fixa det där med mättningen själv om man är en lågbudgetracer som jag. Ett annat problem med värmen som jag haft i sommar är att batterierna blir riktigt varma när jag urladdar dem. Även här är det så att de dyrare urladdarna har löst detta genom att ha en fläkt inbyggd i urladdaren. Men både termometer och fläkt kan man ju införskaffa lösa för några hundringar.

Ett alternativ till en lös fläkt är att köpa min klubbkamrat Rolf Karlssons hemmabyggda meck- och fläktställ som han saluför på en tävling nära dig! Idealiskt om man vill få ut mycket körtid på sin träning.

Här är min inköpslista från Clas Ohlson.

• Termometer (art nr 36.2883)

Med en vanlig utomhustermometer klarar man sig relativt bra. Tejpa fast (eller använd häftmassa) den lösa sensorn på batteriet och sedan kan man följa värmeutvecklingen under laddningen. Genom att ha kontroll på både hur många mAh man har laddat batteriet med, hur lång tid laddningen varat och värmeutvecklingen kan man följa laddningen relativt bra. Nackdelen är att laddaren inte slår av sig själv om termometern går över 45 graders värme, utan det får man ha koll på själv.

Kostar 59 kronor

• Fläkt (art nr 38.1918) + Bananstift 10-pack (art nr 36.1029)

Med hjälp av en lös fläkt som jag monterat på fyra gamla stag från bilen kan jag få ner värmen på batterierna efter körning och under urladdning. Detta förlänger batteriernas livslängd och gör ens körning mer effektiv då man snabbt kan komma igång och ladda igen. Just den här fläkten är väldigt effektiv och batterierna blir aldrig det minsta varma under urladdningen. Fördelen med en lös fläkt är att man också kan rikta den mot en varm motor eller ett varmt fartreglage om man snabbt vill komma ut på banan igen.

Kostar 228 kronor (fläkt 189 kronor och bananstift 39 kronor)

Totalt 287 kronor

Inga kommentarer: