tisdag 23 september 2008

Intervju med Oskar L.

Jag har den gångna sommaren möt trettonåriga Oskar Levin - Sjöbo MK - på fyra tävlingar och han har med sin säkra och snabba körning imponerat stort på mig. Speciellt roligt var det att följa hans körning när jag stod kurvvakt på Oskars kvalificeringsheat på Sverige Cupen i Sjöbo. Den komplicerade hoppsektionen som den banan har tog han exakt likadant på varje varv och snabbt gick det. Lika roligt var det sen inte att hamna i samma final som honom och behöva bli varvad, men sen blev det också vinst för honom i 2WD. Första stora vinsten för Oskar. Passade på att ställa några frågor till honom direkt efter segern.

Det är inte så lätt för den som vinner alltid! Jobbigt värre kan det vara att behöva bära alla pokaler. Priserna är för förstaplatsen på SC i Sjöbo och andraplatsen i totalen för SC 2008 i 2wd.

Kristofer: Hur länge har du tävlat i rcbuggy?

Oskar: Två och ett halvt år.

K: Alltid 2WD?

O: Ja.

K: Har du funderat på att tävla i 4WD?

O: Jag har ingen 4WD själv men har lånat en till tävlingen i morgon. Så det blir första tävlingen med 4WD.

Jag hade tydligen tagit Oskars meckplats! De andra platserna var för höga för honom, men det gick ju att lösa ändå.

K: Vilka placeringar inom rcbuggy räknar du som dina största så här långt?

O: Det är åttondeplatsen på RM i Sjöbo 2007, niondeplatsen på RM i Skarpnäck 2008, förstaplatsen på SC i Sjöbo 2008 och så andraplatsen på NATS 1:18 2008.

K: Vad säger du om andraplatsen i Sverige Cupen totalt 2008?

O: Jag blev chockad. Trodde inte det skulle gå så bra.

K: Vilken är din favorit bana?

O: Trelleborgs Raceway.

K: Hur blir man lika snabb som dig?

O: Man tränar mycket.

K: Hur mycket tränar du?

O: Två gånger i veckan.

K: Några andra tips till en långsam förare som mig?

O: Man gasar mycket på de delar av banan där det går.

K: Hur håller du igång din körning på vintrarna?

O: Touring och så 1:18 buggy.

Oskars meckbord under SC i Sjöbo.

K: Något jag har problem med under tävling är att jag stressar upp mig. Har du några tips på hur man håller sig lugn?

O: Jag är alltid nervös och stressad på tävling.

K: Okej! Hur kändes det då att ha Otto bakom sig under dagens 2WD race?

O: Stressigt!

K: Vad har du för radio?

O: Futaba 3PK FASS.

K: Och vilket servo använder du till den?

O: Ett Futaba S9650.

Oskars Losi XXX-CR 2WD med en borstlös 6.5 motor från LRP.

K: Några options på din bil som du inte kan undvara?

O: Min 4WD vinge till 2WD:en.

K: Vad är dina set up knep för att få bilen att gå bra?

O: Jag får mycket tips från andra.

K: Smart! Ser att du skruvar med den lånade 4WD:en, vem har du fått set up tips till den?

O: Otto.

K: Ännu smartare! Okej, en sista fråga: Vad får du ut av att köra rcbuggy?

O: Det är nöjet.

Tack Oskar för du tog dig tid att svara på några frågor och lycka till med racingen framöver.

Oskar Levin kör för Sjöbo MK och är sponsrad av Procar/Phoenix Racing.

Inga kommentarer: