tisdag 2 september 2008

Intervju PerErik N.



Det finns ett antal förare som har dominerat på elbuggytävlingarna i år. En av dem är PerErik Nordman som kör för SMK Dala Falun. Han är alltid i A-final och han har haft en väldigt jämn säsong. Det började med en femteplacering i 2wd på Sverige Cupen i Örebro, sen blev han tvåa i 2wd på tävlingen i Falun, etta i 2wd på Fredriks Minne i Örebro, två i både 2wd och 4wd på RM:et och nu senast trea i 2wd på SMK Söderhamns öppna KM. Han är med andra ord snabb. Det skall av denna anledning bli väldigt intressant att se vad han kan presentera på den avslutande Sverige Cup tävlingen i Sjöbo den 13 och 14 september. Jag gjorde en liten intervju med honom under RM:ets sista dag.

Kristofer: Hur gammal är du?

PerErik: 22 år.

K: När började du tävla?

P: Jag började tävla 1996. Körde då 2wd i 1:10 buggy. En Ass RC10.

K: Kör du några andra klasser än elbuggy 2wd och 4wd?

P: På somrarna är det bara elbuggy. På vintrarna har det varit både 1:12 och Touring.

K: Vilken klass kommer vi att se dig tävla i till vintern?

P: Det är helt öppet än så länge.

K: Jag hoppas att vi får se dig köra elbuggy i Mellansvenskan i vinter.

Inför A-finalen i 4wd på RM:et.

K: Vilken är din favoritbana inom elbuggy?

P: Banan i Örebro. Sen fanns det en bana i Landvetter för åtta år sedan som jag gillade.

K: Idag kör du Kyosho, vad har du kört tidigare för märken?

P: Det har varit mycket Ass.

K: Vilka räknar du till dina största vinster?

P: Andra platsen i 2wd på RM:et här på Skarpnäck. Sen är det ett Touringrace i Årsunda 2002 som jag räknar som ett av mina bästa.

Intervjun gjorde under söndagen på RM:et där PerErik senare blev två i 4wd. Så den placeringen bör nog också läggas till på listan (Min anmärkning).

PerEriks Ultima RB-5 med kolmotorn Orion Revolution MR 7x1. Fartreglaget är Advanced 5.1 speedo och servot är Futabas S9452. Sändaren är en Futaba 3PK (FASST) och mottagaren Futaba R603FS. Han kör med Orion 4200 SHO celler (fem stycken) i både 2wd och 4wd.

K: Vad uppskattar du hos Ultiman?

P: Den är framför allt lättkörd och snabb. Sen tycker jag den är driftsäker också.

PerEriks Lazer ZX-5 SP under RM:et. Han kör med Orion Vortex BL 4.5T motor och fartreglaget är LRP Sphere Comp TC Spec. Servot är ett Futaba S9550.

K: Vad uppskattar du hos Lazern?

P: Även den bilen är snabb. Sen tycker jag den är lättmeckad och så har den en smart konstruktion.

K: Du kör fortfarande med kolmotor i din 2wd. Varför gör du det?

P: Det är viktigt! Framför allt är det vridmomentet jag vill åt. En kolmotor är konsekvent, dess vridmoment ser likadant ut på alla varvtal.

Meckbordet under RM:et.

K: Vad är hemligheten med att bli en snabb elbuggyförare som dig?

P: Det gäller att hitta rätt spårval och så ha ett mjukt gasfinger.

K: Vad är nybörjarfelet inom elbuggy?

P: Gasar för mycket!

Tack PerErik för att du tog dig tid att svara på några frågor. Och lycka till i Sjöbo!

PerErik har en egen hemsida där man kan följa hans racing, den hittar du HÄR.

PerErik är sponsrad av Autopartner.

Inga kommentarer: