fredag 4 juli 2008

Inför Ladusvängen



Jag har inte skrivit något om detta tidigare i min blogg, men jag är en av dem som på slutet av 1980- och i början av 1990-talet körde den då omåtligt populär klassen 1/10 elbuggy. Jag var i de tidiga tonåren och bodde i Skåne med mina föräldrar. Min klubb var Staffanstorps HS, som på den tiden hade en buggybana. Åren 1989 och 1990 tävlade jag aktivt och jag och min pappa åkte runt till de olika banorna i Skåne. En av de klubbar som ordande tävlingar var Trelleborgs MK. Jag minns inte om jag körde på deras bana 1989, men tittar jag på mina priser var jag där två gånger 1990 på tävlingarna Ladusvängen och Stallturen. Jag tycker därför att det är roligt att klubben återigen ordnar tävlingar för klassen och behåller de gamla namnen. Tyvärr är det inte så många anmälda, sju stycken i 2wd och sex stycken i 4wd, men förhoppningsvis kan tävlingen skapa mersmak så att fler nere i Skåne börjar tävla igen.

Även om startfältet är litet så är det en del namnkunniga förare vars tempo jag förmodligen kommer ha att vara svårt att hänga med på. Jag kommer därför satsa på en liknande strategi som jag hade i Falun: att ha roligt. I andra hand skall jag försöka köra säkert och i tredje hand, om det går, köra fort. Motorn som jag fick låna av Morgan Larsson i Falun fick jag efter tävlingen köpa loss för en billig peng. Detta är jag tacksam för och den kommer att ge mig fartresurser långt högre än vad jag behärskar (det är en 12x1:a). Så det bästa stalltipset för mig är förmodligen att ta det lugnt.

Skall också bli spännande att se och få köra den nya banan. Det har inte funnits några bra bilder ute på banan, men killarna i Trelleborg har inte varit sena med att prata vitt och brett om den. Spännande, spännande!

Inga kommentarer: