torsdag 17 juli 2008

Set up Falun



Tänkte presentera min Set up som jag använde under tävlingen i Falun eftersom jag tyckte den fungerade bra (och Set up:en från Trelleborg kommer jag inte presentera eftersom jag aldrig fick till inställningarna där). Egentligen är det ganska mycket en standardinställning där jag ändrat oljan i stötdämparna, den negativa cambern bak samt lagt till lite extra vikt bak.

Med Bow Tie M3 fick man bra med grep på Faluns grusbana. Dock kunde bakvagnen hugga i en del kurvor – speciellt i den doserade kurvan efter rakan – och efter ett tips från Morgan Larsson ökade jag den negativa cambern på bakhjulen för att minska risken för detta. Så det var ett mindre problem att lösa. Det som man verkligen behövde jobba med under denna dag var att få bilen körvänlig på den ganska snabbt uppkörda banan. Det skapades tidigt i tävlingen håller i banan och större stenar titta upp från marken i kurvornas idealspår. För att möta dessa utmaningar fyllde jag på ny stötdämparolja med lägre viskositet fram och bak. Det blev bättre men hade det funnits mer tid skulle jag ha experimenterat mer och testat någon olja med än lägre viskositet. Kanske 200 eller 250 kunde ha funkat fram. Den extra vikten bak var också ett försök att komma till rätta med hålligheterna och få en bil som inte ”fladdrade” så mycket över ojämnheterna. Daniel Persson på min hemmaklubb kör till exempel aldrig hans 2wd under 1600 g. Jag märkte dock inte någon skillnad med de 10 g i bakvagnen som jag placerade där, kanske skulle jag ha lagt till ytterligare några gram.

Efter tips av Tommy Bergfelt testade jag under tävlingen att ta bort brickorna på camberstagen bak och därmed göra infästningen mindre känslig. Detta funkade helt okej.

Inga kommentarer: