onsdag 9 juli 2008

Batterier och laddning II



Detta inlägg är ett försök att klara ut vilken utrustning man minst behöver för att ladda och urladda batterier. Vad skall man köpa för att kunna genomföra träningar och tävlingar i rcbuggy? Det är också ett inlägg där jag försöker komma fram till vad jag saknar i min låda när jag åker iväg till buggybanorna. Eftersom jag är nybörjare vad gäller den här gebiten får du som läser detta gärna kommentera inlägget och skriva vilken utrustning jag glömt eller vilket annat märke som kan vara mer prisvärt än de produkter jag presenterar här. Det handlar alltså inte vad som är bäst, utan vad som funkar och inte kostar skjortan.

Bilden ovan är tagen under Sverige Cupen i Örebro och avbildar de produkter jag har haft under de senaste tävlingarna. Följande kan sägas om dessa:

• Laddaren är en Swallow laddare AC/DC 2 inköpt på Cargel i Stockholm för 1229 kronor. Laddaren har de grundläggande finesser som man behöver: möjlighet att ställa in laddström till 6,0 A samt ställa in mv/cell. Viktigt på en laddare är också att man kan följa hur många mAh man har laddat batteriet med. På så sätt har man, tillsammans med tidtagning, kontroll över laddningsprocessen. Jag gillar också att man kan koppla in den direkt på elnätet och inte behöver vara beroende av ett nätaggregat.

Vad jag saknar på laddare är en temperaturkontroll. Som det är nu måste man själv hålla koll så att batterierna inte blir för varma och skadas (absolut max temperatur för batterier är 45 grader). En inbyggd temperaturkontroll ger en ytterligare kontroll över laddningsprocessen. Nackdelen med de flesta temperaturkontroller är att de mäter temperaturen endast på en cell och inte hela batteriet. Har man otur är det den cellen man inte mäter som först går över 45 grader.

Ett problem jag har med laddaren är att den falskpeakar, alltså stänger av sig själv långt innan batterierna är färdigladdade. Vad detta beror på vet jag ännu inte. Kan vara laddaren som är känslig men också en mängd andra faktorer. Återkommer med mer information när jag vet bättre.

• Batteriet skall också urladdas innan man påbörjar en ny laddning så att alla celler har lika mycket volt i sig. Här använder jag mig av LRP Concept Battery Conditioner 2, inköpt för 645 kronor på Autopartner. Den här urladdaren är verkligen basic: laddar ut med 3.0 A och justerbar avstängning vid volten: 0.0, 0.3, 0.7, 0.8, 0.9, 1.0V. Det behövs inte så mycket mer än så här.

En del dyrare urladdare har inbyggd kylfläkt som håller nere batteriernas värmen vid urladdningen. Möjligtvis saknar jag detta på min urladdare. En kylfläkt snabbar också på processen att få ner värmen på batteriet så att det kan laddas igen.

Min urladdare fungerade alldeles utmärkt under tävlingen i Örebro, men efter tävlingen i Söderhamn kortslöt den sig själv och började brinna. Förmodligen ett fel på mitt exemplar. Har fått ett nytt på garantin.

• Urladdare behöver en extern strömkälla. Här använder jag mig av RCS Power Supply 13,8V/8,5A nätaggregat inköpt på Everöds RC Hobby för 223 kronor. Ett billigt nätaggregat som fungerar till urladdaren. Skall man köra sin laddare på aggregatet bör man fundera på ett lite kraftfullare.

Får jag bara ordning på min falskpeakande laddare så är jag nöjd med min utrustning. Den är prisvärd och har de funktioner, mer eller mindre, som man behöver för att ladda och urladda batterier under träning och tävling. Följande produkter funderar jag på att komplettera med för att göra denna utrustning något bättre:

• En extern termometer att lägga på batterierna under laddning för att ha kontroll över värmen. Helst skulle jag vilja ha en termometer med alarm som jag då kan ställa in på 40 grader. Oftast är man i närheten av laddningen och kan snabbt stänga av laddaren.

• En liten 12 volts kylfläkt som kan kopplas till nätaggregatet. Centralt för att snabbt få ner värmen på batterierna efter körning och under urladdning.

• Jag har tidigare skrivit att jag skulle vilja ha två laddare för att få mer effektiv körtid under träningarna. Om man vill köra mycket kan två laddare hjälpa en att snabbare få fram färdigladdade batterier. På tävlingar är min erfarenhet att man klarar sig bra på en laddare. Det kan dock vara en fördel att ha två om den ena laddaren strejkar under tävling. Skall själv försöka införskaffa mig laddare nummer två senare i år.

Inga kommentarer: