fredag 18 juli 2008

Startfältet identifierat



Jag blev plötsligt intresserad av att veta vad det var för bilar som fanns med på den bild jag publicerade tidigare under inlägget Nostalgi. Tog därför hjälp av nostalgitråden på forumet Radiostyrda Bilar. TamiyaTomas var snabb med att identifiera bilarna och Bert samt tomolupus förtydligade.

Främre bil från vänster, som är min bil, är en Kyosho Turbo Ultima. Bilen i mitten är sedan den ursprungliga Ultiman och bilen längds ut i främre startfältet är en Kyosho Turbo Optima Mid (vad nu en 4wd gör i detta startfält). Bilen som står till vänster i det bakre startfältet är en MRC MRX TT (se bilden). Bilen bredvidd är även den en Turbo Ultima. Fyra av fem är alltså Kyosho, med andra ord är det ett riktigt Kyosho startfält.



MRC MRX TT 1/10 lanserades troligtvis 1988 och var för mig helt okänd fram till nu. Fler bilder finns på rcmagvintage.com.

Letade också upp lite info på nätet om de gamla Ultimorna. Kyosho Ultima lanserades 1986. Därefter kom Turbo Ultima och sedan Ultima Pro. Jag kom ihåg att jag köpte bland annat Ultima Pro:s chassie under vintern 1989/1990 och tävlade med det 1990. För övrigt blev Joel Johnson IFMAR 2wd världsmästare med bilen 1988.

Tack TamiyaTomas, Bert samt tomolupus för hjälpen!

För den som vill läsa mer kan följande länkar vara till hjälp:

Vintage Rc Web har en del riktigt snygga bilder på den första Kyosho Ultiman.

Equip HomePage, under Rc Old Car Gallery, hittar man bilder på gamla tävlingsbilar som vunnit stora mästerskap.



Min favorit på Equip HomePage är bilden på den Ultiman som Joel Johnson blev världsmästare med 1988.

Vintage Kyosho har en bra sammanfattning på Ultimans produktionshistoria.

www.rcmagvintage.com har många och bra bilder på i stort sett alla märken. Några riktigt bra bilder på Ultiman bland annat.

Inga kommentarer: