tisdag 28 juli 2009

Byggprojekt Lazer ZX-5 FS, del VIII

Okej, halva sommaren har redan gått, minst, men jag tänkte avsluta tråden "Byggprojekt Lazer ZX-5 FS" genom att publicera några bilder på karossen och vilken elektronik jag har stoppat in i bilen. Det har ju inte blivit så mycket körande den här sommaren och den lilla jag kört har varit med Lazern. Efter NM:et på "Green Hill" har jag än se länge bara kört lite på asfalt (därav de slitna däcken). I bakgrunden på bilden här syns min ofärdiga renovering av RB5:an. Får se om jag får tid att sätta samman den inför RM:et i Trelleborg, om inte så blir det bara 4WD för mig.

Prylarna inmonterade. Är mycket nöjd med Corallys LiPo. Vad som dock skulle behövas är att Kyosho anpassar sitt chassi till LiPo. Som det är nu var jag tvungen att "dremla" lite i chassiet för att få ner LiPo:sarna ordentligt. Ass-skruvarna till batterihållaren fungerar också bra. Enda problemet är att jag kapade plaststagen får mycket. De fungerar än då men borde väl egentligen byttas.

Det är alltid trångt i en 4WD och min starkaste sida har aldrig varit att dra kablar. Som det är nu har jag satt in ett Novak GTB reglage med tillhörande Velocity 6.5 Bruchless motor. 6.5 är tillräcklig fart för mig. GTB-reglagen är stora så mottagaren får placeras på motorsidan. Transpondern har hamnat på servot, som är ett Futaba S 9452 Digitalt Servo. Kör med det servot i RB5:an också och är nöjd med vad det presterar.

Motorn är som sagt en Velocity 6.5 Bruchless från Novak och på den kör jag en 16-piong. Mottagaren, en Futaba R603FS, har jag fått trycka in bakom motorn. Även här blir det trångt med alla kablar.

Så, då var den här tråden avslutat. Åtta delar har det blivit om byggandet av Lazern. Utifrån det lilla som jag kört med bilen kan jag lugnt skriva att jag är nöjd. 4WD är riktigt roligt att köra och Lazern är lättkörd. Den är också hoppvänlig. Nu hoppas jag kunna köra på banan snart.

2 kommentarer:

TpParts RcXtreme sa...

Låt inte bloggen falla i glömska för att du har:flyttat,jobbar mycket etc...

Ha det

Mvh: Thomas Pettersson

TpParts RcXtreme sa...

Allt är inte jobb och familj Kristoffer ;). Jag har allt de där o hinner trots allt uppdatera.

Se till o få liv i den igen.

Mvh: Thomas