torsdag 2 april 2009

Byggprojekt Lazer ZX-5 FS, del VII

När vi körde den organiserad träning på "Stubben" för någon vecka sedan hade jag med min ZX-5 och fick då några tips som jag tänkte dela med mig av. För det första har jag alltid undrat varför bärarmarna på både ZX-5 och RB-5 har skruvhåll som man inte använder. Tydligen är det så att man sätter en skruv där för att förstärka bärarmarna. Niclas Månsson var snäll att berätta detta för mig precis när jag kört in RB-5:an i det stora hoppet på träningen och knäckt av en bärarm precis vid skruvhållet. Så nu sitter det extra skruvar på både RB-5:an och så här på ZX-5:an:

Fram!

Bak!

PerErik Nordman hade också med sin ZX-5:a. Han hade valt att bytta ut alla stag till ASS blåa titanstag. Blev inte klok på om det var för att all metall på bilen skulle vara blå (blåa skruvar var beställda) eller om de nya stagen från Kyosho inte höll måttet. Själv kommer jag att testa mina ett tag och se om Kyosho nu verkligen har tagit sig i kragen och fixat fram ett par stag som håller.

Ett annat tips jag fick av PerErik var att använda skruvlåsmedel på batteri strap skruv från ASS. Tydligen vill de gänga upp sig själv när man kör. Men det är ju ett tips som är lätt att fixa (mer om denna mod finns HÄR).

Lite ny elektronik är beställd men verkar dröja, så jag har bestämt mig för att ta fartreglaget och motorn i RB-5:an och förra över det till ZX-5:an. Känns som inomhus säsongen är slut här uppe i Stockholm nu och jag behöver verkligen köra några acc utomhus och testa det där med 4WD.

2 kommentarer:

TpParts RcXtreme sa...

Hallojjen Kristofer, hoppas se dig en sista gång nu innan uppehållet inför utesäsongen?

/Thomas

Kris sa...

Tiden räcker tyvärr inte till, så jag kommer inte köra mer inomhus i vår. Men vi ses snart på Green Hill! Skall bli väldigt roligt att få köra ute igen och se om träningen nu i vinter gett någon utdelning.