torsdag 13 mars 2008

Träning VII

Så mycket enklare det blir att köra rcbuggy när allt omkring fungerar som det skall – när inga kablar lossnar på motorn, när inställningarna ger en körvänlig bil, när man vet vad som skall fixas när något går sönder. Och det är just av denna anledning som träning nummer sju flöt på och det blev fyra eller fem riktigt bra pass ute på banan. Jag känner nu att jag nått fram till den nivå där en investering i några fler tillbehör till bilen skulle göra träningarna mer effektiva. Följande hade underlättat:

• 2 stycken laddare
Den laddare som jag har nu är väldigt långsam och det blir ganska långa pass under träningen där ingenting händer mer än att jag laddar accar. Med effektivare laddare hade det blivit mer körtid på träningarna.

• 2 accar
Mina två Orion Rocket Pack 3900 mAh fungerar väldigt bra med det är lite för lite att bara ha två accar. Väntetiderna blir för långa när man måste vänta på att laddningen skall bli klar och sen finns det inte heller samma möjlighet att låta dem svalna ordentligt mellan varje laddning.

• Kollektorsvarv
Skall jag hålla mig till kolmotorer borde jag verkligen skaffa mig en kollektorsvarv. Min Orion Method V2 13x2 har gått väldigt bra, men kollektorn skulle verkligen behöva svarvas.

• Reservdelar
Jag håller på att bygga upp ett litet förrådd av reservdelar och varje gång jag beställer något till bilen köper jag också någon reservdel. Något jag inte köpt ännu är en skruvsats. Skulle jag slarva bort en skruv eller mutter på bilen kan hela träningen vara över.

• Bättre verktyg
Jag använder fortfarande de små verktyg som man får med i byggsatsen, vilket gör att allt skruvande tar enormt mycket tid. Det är också lätt att gänga sönder skruvarna med de små verktygen. Några riktigt bra verktyg hade underlättat och snabbat på allt meckande.

Ungefär så ser min inköpslista ut. Mycket grejer och det kan bli ganska dyrt. Något över 2 500 kronor om jag väljer att köpa delar som är i den billigare prisklassen, men då är inte kollektorsvarven medräknad. Jag skall försöka hitta en begagnad sådan. Jag tror samtidigt att den här investeringen skulle göra träningarna mer effektivare. Det skulle bli mer körtid med hjälp av laddarna och de två extra accarna. Meckandet skulle också bli enklare med verktygen.

Inga kommentarer: