lördag 8 mars 2008

Träning V



Som bilden avslöjar var det en riktig fredagsträning: choklad, kaffe och skönåkning. Det är först nu, efter ett antal träningspass nere på stubben, som det känns som jag kommit in i körning och meckande. Bilen fungerar nu bra och den mindre piongen har löst problemen med att motorn går varm. Jag börjar också få så mycket kunskap om bilen att jag kan fixa till de problem som uppstår. Därför blev det en behaglig träning under fredagen. Testade lite nya inställningar på bilen, drack kaffe, körde en runda på banan, åt lite choklad, studerade de andras körning, drack kaffe, testade ytterligare lite inställningar, körde på banan. Med andra ord var det en riktigt givande träning.

Det går än så länge inte speciellt fort när jag kör. Istället koncentrerar jag mig på att få in en körning där jag gör så få misstag som möjligt. Det är svårt och ofta kommer man lite fel in i en kurva eller hopp och så tappar man fart eller så lägger man sig på taket. Jag försöker också under träningen att på skoj tävla med de andra förarna. Så fort man försöker komma ifatt och köra om en annan förare, eller hålla undan för att inte bli omkörd, förlorar man lätt koncentrationen och gör misstag. Det är bra träning inför sommarens bataljer!

Pratade under fredagskvällen ”diff” med en av klubbens bästa förare inom rcbuggy, Daniel Tengvall. Han berättade att han renoverade differentialerna på bilen i ett intervall av vart femtonde acc. Han ersatte då endast differentialbrickorna. Stålkulorna, menade han, kan ersättas mera sällan och differentialens ”thrust bearing” behöver man oftast inte byta alls. Vid nästa renovering kommer jag att följa detta råd och endast byta brickorna. Kommer också vänta något med att köpa de dyrare keramiskakulorna. Har nu kört tolv laddningar sen jag renoverade differentialen. Upplever att den kärvar lite för mycket nu, men kan förmodligen köra en eller två träningar till innan det är dags att bygga om den igen.

1 kommentar:

TpParts RcXtreme sa...

Tjomasn Kristoffer, hoppas allt gick bra i dag,då du for hem till din "andra hälft".

Något mail har jag inte fått, antar att du testat via forumet? det fungerar EJ.

min mail e thomaspettersson@miniz-forumet.org