lördag 15 mars 2008

Träning VIII

Även om detta träningstillfälle är benämnt åtta, så har jag kört sammanlagt tio gånger på stubben sen jag kom igång i mitten av januari. Det har varit givande träningar och jag känner att jag nu kommit in i sporten. Vid just detta träningspass flöt det på bra och jag körde tre laddningar på en riktigt rolig bana. Det har i stort sätt varit samma bana som legat i två veckor och bara små förändringar har gjorts. Den har varit lagom svår och det har givits goda möjligheter att nöta in hoppteknik och kurvtagning. Ibland är det väldigt svåra banor som är lagda på stubben och man lyckas aldrig riktigt få in rätt spårval på en träning. Vid nästa träning har det sedan varit en annan bana. Så det var roligt att den gamla banan låg kvar när jag på fredagskvällen kom till klubben. Eftersom jag kunde banan något sådär, koncentrerade jag mig på att försöka få så snabba kurvtagningar som möjligt. Det viktigaste i 2wd verkar vara att hålla en låg hastighet in i kurvan genom att i god tid bromsa och sen rulla in till kurvans tangeringspunkt (den så kallade apex) och sedan ge gaspådrag. Denna kurvteknik utgår ifrån att man skall köra långsamt in i kurvan och fort ut. Något jag också testade under träningen var att bromsa ganska sent för att få en liten sladd inne i kurvan och därefter ge gaspådrag. Detta är en teknik där man i högre grad sladdar sig igenom kurvan, vilket inte är så enkelt med en 2wd men något man använder en del i 4wd. Den senare tekniken upplever jag fungerar bästa i de riktigt tajta kurvorna.

Bil och motor har nu gått ett antal träning och en del delar har därför blivit slitna. Det är bland annat dags att renovera differentialen igen och så har infästningarna till bärarmarna börjat glappa. Lite nya delar är beställda. Jag har också inskaffat mig en begagnad kollektorsvarv, så nu kan jag själv fixa till mina motorer. Jag har aldrig tidigare svarvat en kollektor så jag vet inte hur det skall gå till, men jag återkommer med en liten rapport när jag försökt (och lyckats förhoppningsvis). Det kommer säkert att ta lite tid så jag får se när nästa träningstillfälle ges.

Inga kommentarer: