lördag 19 februari 2011

Drevras

Så här har det sett ut de två gångerna jag kört med min Ultima SC-R (japp, har bara kört vid två tillfällen!). Senast var det i sista finalen på Indoor Racet i Furulund när jag raceade om andraplaceringen. Snopet att behöva bryta för att bilen inte håller! Jag har några olika teorier varför detta har inträffat:

Teori nummer ett: mellandrevet är klent och håller inte för den extra kraft som uppstår på grund av de tunga hjulen på en Short Course (hände aldrig på min RB5 och den har lättare hjul).

Teori nummer två: diffen är för hårt spänd och av denna anledning lossnar det bitar (på något sätt) från diffen som pajar drevet.

Teori nummer tre: mellandrevet sitter lite löst i transmissionshuset och på grund av skakningar går sönder.

Teori nummer fyra: diffen glappar i sidled och skapar någon form av problem som ger slitningar på mellandrevet.

Jag har bestämt mig för att det är teori ett och två som är problemet (eftersom det är lättast att fixa!). Och har av denna anledning inhandlat lite nya prylar (nya prylar löser ju alltid problem, eller hur?).

UMW513 är det starkare mellandrevet som kan köpas som extra tillbehör. Skall se om det är tillräckligt samtidigt som jag är noggrannare med att inte dra åt diffen för hårt. Och så samtidigt kunde jag inte låta bli att göra den där millimeter förskjutningen av motorn som sitter på de nya RB5 bilarna. Kostade några extra hundralappar och kommer förmodligen inte göra mig till någon snabbare förare men jag var spänd att få ta del av denna, vid det här laget, gamla lösningen. För denna uppdatering av SC-R behöver man både UM523 och UM524.

UMW513 och UM524 monterat!

UM523 monterat! I UM523 satsen följer också de fyra lite längre skruvarna med. Tanken med denna förändring är att bilen skall bli bättre balanserad men frågan är om man (läs jag) märker det på en Short Course. På bilden syns också motorfästet UMW509 som är ett extra tillbehör och som jag tidigare hade på min RB5:a. För att få rätt på distanser och kullager kan det vara bra att läsa instruktionen för denna uppgradering, den finns som en pdf-fil HÄR.

Så här långt har jag alltså fortfarande inget svar på varför jag har fått drevras, men får se när jag har möjlighet att prova den här lösningen.

2 kommentarer:

Mattias Forsberg sa...

Hallo

Troligen är det mellandrevet som är den svaga länken, TRF201 har liknande problem och det löste jag genom att köra Kyoshos "option" drev, vet också att RT5an kommer med drevet orginal då det är större belastning med dom stora hjulen

Foppa

Kris sa...

Tack Foppa! Kör en 7.5 så det blir stora krafter med SC-hjulen :)