torsdag 17 juli 2008

Kurvfilosofi II



Innan tävlingen i Falun var jag på semester i Hälsingland, närmare bestämt Tönnånger. Där passade jag på att köra elbuggy varje dag i en vecka. Hade tagit med mina koner som jag använde när jag körde på fotbollsplanen tidigare i våras och så några riktigt slitna bakdäck. Vad jag framför allt ville få rätt på i min körning var att behärska riktigt hala underlag bättre. Jag ville också träna på ett antal kurvkombinationer. Så här i efterhand tycker jag nog att de tjugo tillfällen som jag körde gav resultat. Under tävlingen i Falun kände jag mig mycket säkrare i min körning och gjorde färre fel än vad jag gjorde under tävlingarna i Söderhamn och Örebro. Mycket körning ger verkligen resultat.



En kurva jag tränade en hel del på var den så kallade hästskon. För att köra fort genom denna kurva skall man försöka ta den som en sväng. Först bromsa in och få ner farten på bilen så man inte får en understyrd bil. Sen svänga in i kurvans skärningspunkt – apex – och när denna är passerad öka hastigheten ut ur kurvan. Vad jag framför allt försökte få till var att inte bromsa bort all hastighet i ingången till kurvan, utan ha kvar lite fart och hålla denna genom kurvan. Detta gör man lättast genom att efter inbromsningen hålla tredjedelsfart. Som nybörjare har man ofta svårt att håla dessa mellanfarter och istället kör man max gas eller broms. Med denna körstil förlorar man mycket fart i till exempel en kurva som hästskon, eftersom det går snabbare att bromsa bort hastighet än att accelerera upp ny fart. Med de slitna bakdäck blev det extra bra träning där jag fick vara på min vakt att inte dra på för mycket eftersom bilen då slirade runt.

Inga kommentarer: