söndag 10 februari 2008

Träning II

Fredagens träning var en av de mer lyckade. Fick i ordning bilens inställningar, motorn fungerade utmärkt och det blev några riktigt bra rundor på banan (och utan att jag körde sönder något). Att det blev lyckat var tack vare alla tips från Kyoshos teamchef Fredrik Mathiesen, som var nere på klubben och tränade med sin Ultima RB5. Fick bland annat testa en högre kula framtill på ”Bulkheaden” och genast försvann den kraftiga understyrningen. Det visade sig också att jag kör på en för hård gummiblandning på däcken fram, vilket föranleder mig att köpa nya framdäck till nästa träning.

Att studera Fredrik Mathiesens körstil på den knixiga banan var mycket inspirerande – här finns ett och annat att lära sig. När Mathiesen hade hitta rätt spårval på banan och rätt inkörsfart på hoppen gick varv efter varv snabbt, mjukt och felfritt. Vad jag lärde mig var att jag måste träna på den mjuka körstilen och att göra så få fel som möjligt. Träningen inomhus är utmärkt för detta, då här finns många och svåra hopp där man kan nötta in körteknik. Snabbheten får komma senare.

Jag har tidigare lovat ett omdöme på mitt motorval Orion Method V2 13x2. Efter att nu har kört några laddningar med motorn måste jag säga att jag är mycket nöjd. Den är snabb och har bra kraft för att skapa möjligheter att klara av de allra svåraste hoppen. Tillsammans med accarna Orion Rocket Pack 3900 mAh blir det också långa körtider, vilket är bra för mig som måste träna, träna, träna. Den där riktiga kraften som gör att bilen skyter iväg som en racket saknas, men det beror nog mest på mina accar (trots dess namn). Det som jag inte riktigt får till är lödningen av motorkablarna. Kontaktytorna på motorn är kraftigt värmeavledande så att det mest blir kallödningar med min lödkolv på 60 w. Under fredagens träning blev jag tvungen att löda om ett antal gånger och förra veckans träning slutade med, som jag skrivit tidigare, en mindre rökutveckling. Måste alltså köpa en kraftigare lödkolv.

Inga kommentarer: