tisdag 5 februari 2008

Träning I

I helgen var det dags att testa den nya motorn och de nya inställningarna. Tog mig tidigt ner till lokalen på MHF Skarpnäck med fulladdade accar. En ny och knixig bana var lagd och jag fick snabbt ut bilen. Ganska omgående märkte jag att inställningarna inte alls fungerade. Bilen var kraftigt understyrd och ville mest dra sig ut ur kurvorna. Speciellt i kurvan innan raksträckan - där man drar på för att få med sig fart ut - kanade framvagnen ständigt ut ur kurvan och in mot väggen. Vid något tillfälle lyckades jag också kana in i väggen, vilket resulterade i att jag körde sönder infästningen på vänster stötdämpare. Klumpigt av mig, men jag får samtidigt också skylla på Kyoshos konstruktörer. De har inte riktigt lyckats med stötdämpartornet fram. I vissa lägen ligger stötdämparna emot tornet, vilket gör att infästningen på stötdämparen får utstå all kraft om man kör in i något föremål. Två infästningar gick sönder i lördags (vilket var exakt det antal infästningar jag hade i reserv). Även om jag är emot dyra options kanske det är värt att investera i Kyoshos ”Carbon Composite Front Shock Tower”, då de är tunnare och gör det möjligt att ha alla inställningar på stötdämparna utan att de ligger emot. (Infästningarna kostar 100 kronor som reservdelar och tornet kostar 160 kronor. Med enkel matematik kan man säga att jag hade tjänat in tornet om jag hade köpt det först och inte behövt köpa dubbel uppsättning infästningarna för sammanlagt 200 kronor) Vad gäller inställningarna kommer jag att fortsätta testa mig fram och får lov att återkomma med tips (om man nu kan kalla inställningar för en kraftigt understyrd bil för ett tips).

Motorn då? Jo, den gick väldigt bra den första accen även om jag nog hade satt på en för liten piong. Vid andra accen tappade den farten efter en stund. Jag körde vidare, trodde först att det var accen som började ta slut, men efter fem minuter stannade bilen helt. När jag kom fram till bilen såg jag att det rök från/runt motorn och när jag tog upp den märkte jag att piongen hade lossnat. Båda kablarna till motorn hade också släppt och hängde nu fast endast via kolens ledningstråd. Runt motorn fanns något klet som var fastbränt och som jag senare fick skrapa bort med skruvmejsel. Det verkar dock inte vara själva motorn som rök, utan snarare ludd från nålfiltsmattan som hamnat runt motorn. Förmodligen har accen flyttat sig när jag gjort ett hopp med bilen och samtidigt dragit loss kablarna från motorn. Kablarna har hängt kvar i kolens ledningstråd och skapad ginster som gjort att luddet börjat ryka. Det fanns ingen tid att fixa motorn på klubben, utan jag fick lov att åka hem.

Det var den helgens träning!

Inga kommentarer: