torsdag 1 januari 2009

Vägen in i miniracing I

För några veckor sedan fick jag ett mail från en kille som gärna ville komma igång och köra RCbuggy och introducera sin grabb i hobbyn. Roligt! Frågorna svarade jag på och tänkte nu publicera mitt svar, något omskrivit, för alla andra som är i samma situation och vill komma igång och köra. El-buggy har med borstlösa motorer, LiPo och 2.4 GHz radio blivit en miniracinggren som det är lätt och relativt billigt att börja med. Men för den som är helt ny inom miniracing finns det ofta många frågor som man står inför. Under våren kommer jag att försöka ta mig tid att skriva inlägg om vägen in i miniracing för alla som är intresserade att börja köra så fort vädret tillåter det. Och kanske också komma iväg på tävling under året. Vilka bilar finns? Vilken utrustning behöver man om man skall komma igång och tävla? Hur gör man för att komma iväg på tävling? Som introduktion publicerar jag detta något omskrivna brev.

2WD eller 4WD?

Mitt intresse för miniracing som hobby är tävlingsmomentet. Man bygger upp ett eget litet racingteam med bil och utrustning, tränar och sedan åker iväg till banor runt om i Sverige för att tävla. Man kan börja billigt och bygga upp efterhand. Utifrån det perspektivet är det 2WD som är den klass man bör börja med. Det är billigare än 4WD (bland annat är bilen billigare och det är mindre slitage på däck) och ger oftast bäst träning för el-buggy (man måste träna upp ett känsligt gasfinger, vilket är a och o för att bli bra på RCbuggy). I Mellansverige är det för närvarande flest utövare inom 2WD-klassen vilket gör att både nybörjare och mer erfarna möter den konkurrans som är på ens egen nivå. I Skåne har de båda klasserna lockat lika många utövare men det verkar vara en tillväxt på 2WD-sidan inför säsongen 2009.

Hur valde jag själv bil?

Själv kör jag en Kyosho RB5:a och det beror väl på att jag körde en Kyosho Ultima för 20 år sedan. Jag är väldigt nöjd med den bilen. De har också blivit bättre på att leverera reservdelar under sommaren 2008, vilket är viktigt om man skall tävla och träna aktivt med bilen. Associateds B4 och Losis Losi xxx-cr har också väldigt bra bilar som man inte kommer att bli missnöjd med. Hot Bodies kommer med en ny 2WD till våren som också ser grym ut. Skall man köra 2WD tycker jag att man skall välja bil från något av dessa märken. RB5, B4 och xxx-cr är väl representerade på tävlingar och i klubbarna vilket betyder att man kan få mycket och kunnig hjälp. Väldigt viktigt.

Köpa begagnat?

Begagnat är oftast helt okej. Många på min klubb MHF Skarpnäck har köpt gamla klubbkompisars bilar och de rullar fortfarande bra. Oftast får man med lite reservdelar och det är bra. Köper man bil från någon som tävlar får man en bil som körts hårt men som å andra sidan oftast underhållits kontinuerligt. Innan man köper bilen så kolla på den så att den ser fräsch ut. Jag hade också valt att skruva sönder hela bilen, då lär man sig bilen och så ser man vilka delar som behövs byttas.

Köpa RTR?

Ett annat alternativ är RTR (Ready To Run). Många är kritiska till dessa bilar men min erfarenhet är att de är bra bilar för att snabbt ta sig in i hobbyn och komma igång och köra. På 2WD fronten finns det tyvärr bara en RTR som jag tycker fungerar och det är Associateds B4 2WD Buggy Ready-To-Run. Vi har en kille på klubben som köpte den i somras och vad jag förstått är han nöjd. Pratade också med en kille i somras som kör i Trelleborg och han var också nöjd. Det som inte riktigt håller i längden på dessa bilar är motor/fartreglage och sändare/mottagare, men det kan man uppgradera efter hand.

Ett annat alternativ är Kyoshos Lazer ZX-5 4WD RDS, den kommer dessutom i bortslöst nu och heter då Kyosho Lazer ZX-5E Team Orion BL. Men då är det 4WD. Det är en del på klubben som kör den och de verkar väldigt nöjda.

Vilken utrustning skall jag välja till bilen?

Det är inte nödvändigt att köpa de dyraste racinggrejerna direkt. Om det någonsin är det. Mycket utrustning kan man med fördel också köpa begagnat eftersom det inte slits så mycket.

Satsa på en laddare som klarar LiPo direkt. Även om man inte kommer köpa LiPo nu så har man möjligheten att köra den tekniken längre fram utan att behöva köpa ny laddare. Swallow EQ har jag använt på race och den är helt okej. Väldigt många har den. En fördel är att den kan kopplas direkt till 220 v, så man behöver inte köpa en extra strömkälla.

Skall man komma igång och köra klarar man sig på 2 till 3 accar. Skall man tävla behöver man helst 5 accar (om det gäller LiPo räcker 2 stycken). Själv hade jag 3 accar under hela tävlingssäsongen 2008 och det gick bra (även om jag nog slet lite väl mycket på mina accar).

Köper man inte RTR och behöver köpa motor och fartreglage så satsa på borstlöst direkt. I längden blir detta billigast. Min erfarenhet är också att importörerna i Sverige inte längre tar hem kolmotorer man kan köra tävlingar med.

2.4 GHz radio är enormt smidigt eftersom man slipper bekymra sig över kristaller. Dock blir det en ganska dyr investering. Den billigaste radion Futaba 3PM 2.4 GHz rattradio kostar cirka 2400 kronor och till den följer det inte med några servon (kostar runt 400 kronor, men skall man ha ett bra Futaba servo är man uppe i 1000 kronor). Detta skall jämföras med Futaba Megatech 2PL 40MHZ AM rattradio som kostar cirka 800 kronor och då medföljer två servon.

Kullagergrossisten hittar man billiga verktyg som gör det roligt att mecka.

Vällkomna till världens roligaste hobby!

Inga kommentarer: