fredag 17 april 2009

Renovering av Ultima RB5 II



Renoveringen fortsätter. Just nu har jag fixat till transmissionen, steg elva till femton i byggbeskrivningen. Här har jag inte gjort en regelrätt renovering utan under vintern har jag köpt på mig delar för att kunna montera in en ny transmissioner och ha den gamla som reserv. Tanken är att snabbt kunna bytta vid tävling om diffen rasar eller om kuggarna åker. Men i det här inlägget kommer jag inte skriva så mycket om den nya transmissionen utan om renovering av den gamla (som fortfarande fungerar bra).

I steg elva byggs diffen. Om diffen fungerar bra kan man komma undan med att göra en enkel ombyggnad. Hur man gör det kan man läsa HÄR. Gå igenom alla delar och kontrollera att de är hela. "Outdrives:en" får ta mycket stryk och bör kontrolleras noggrant liksom själva drevet och kulorna. Diffen i min bil är i bra skick och jag bygger om diffen och bytter ut drevet (UM509).

Kostand för UM509: 55 kronor

I steg tolv passar jag på att bytta ut mellandrevet som ingår i UM509 (obs att dreven alltid skall monteras in i på samma sätt då de slits i rotationsriktningen). Kolla huvudaxelen (bilden) extra noggrant och att tänderna inte är slitna samt att axeln inte är böjd och därmed vobblar. Huvudaxelen kostar runt 200 kronor och är en tråkig utgift att behöva lägga ut. Vid köp av begagnad bil hade detta varit en av de grejer jag hade tittat på för att kunna förhandla om priset. Gå också igenom kullagren och rengör dem samt smörj upp dem. Kullagren i min transmission rullade på fint.

Lägg motorfästet mot ett plant underlag och kontrollera att det inte är böjt. Är det lite böjt och man inte vill betala för ett nytt kan man försöka böja det rätt lite försiktigt.

I steg femton byggs transmissionen klart med huvuddrev och slirplattor. Kyoshos huvuddrev är rätt kast och av mjuk plast så kuggarna åker titt som tätt. Fick bytta mitt huvuddrev (LA206.78), vilket kostar 56 kronor. Mina slirplattor (LA205) har jag aldrig bytt och de är rejält slitna. Nya kostar 126 kronor. Kontrollera att slirdiskarna är plana och hela.

Kostnad för LA206.78 + LA205: 182 kronor

Sammanlagt kostnad så här långt (steg I och II): 307 kronor

2 kommentarer:

TommO sa...

Du e grym på dessa genomgångar!
AE B4-slipper kan vara en bra investering.
Det som behövs är slipperpads och huvuddrev:
9603 - Slipper pads (Par)
9652 - 78T Spur
9651 - 81T Spur
9653 - 84T Spur
9654 - 87T Spur

Kris sa...

Tack Tommy! Roligt att du gillar mina genomgångar.

Skall testa AE:s slipperpads och huvuddrev under sommaren tänkte jag.