Det fjärde och näst sista steget i renoveringen av RB5:an är att få rätt på bakvagnen. Denna byggs ihop i steg sexton till tjugosex i byggbeskrivningen. På min egen bil sitter uppgraderingskittet med de "nya" - är inte så nytt längre - tornet, bärarmarna, hubbarna och kortare stötdämparhus. Jag satte på detta inför vintersäsongen och dessa delar är av denna anledning i bra skick. Annars är det just bakvagnen som får ta mycket stryk och om delarna inte är slitet så är de ofta nya eftersom de precis körts sönder. För egen del sitter där nu en ny T-platta och några bärarmar och har också gått under vintern.
I steg arton byggs T-plattan. Titta extra noggrant vid skruvhålen då det lätt blir sprickor här. Är plattan sönder så satsa på en platta i komposit (UMW505). Något dyrare men min erfarenhet är att den håller bättre (men köp två direkt för du kommer köra sönder även den).
Kostand för två skruvar: 6 kronor
I steg tjugoett och tjugotvå skruvas transmissionen på T-plattan samt motorskyddet. Motorskyddet kan ibland vara lite slitet men det fungerar bra även så.
Kostnad för LA213: 68 kronor
Om inte "Clamp Whell Hub" (order nr. LAW30) sitter på så är detta en bra investering. Man kan också fundera på att bytta muttern (läs mer om detta HÄR).
I steg tjugofem och tjugosex byggs stagen. Bytt "Ball end:sen" om de är böjda.
Sammanlagt kostnad så här långt (steg I, II och III): 381 kronor
Nu är det bara stötdämparna kvar att renovera sen är bilen klar för sommarens drabbningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar