torsdag 23 april 2009

Renovering av Ultima RB5 III


Det fjärde och näst sista steget i renoveringen av RB5:an är att få rätt på bakvagnen. Denna byggs ihop i steg sexton till tjugosex i byggbeskrivningen. På min egen bil sitter uppgraderingskittet med de "nya" - är inte så nytt längre - tornet, bärarmarna, hubbarna och kortare stötdämparhus. Jag satte på detta inför vintersäsongen och dessa delar är av denna anledning i bra skick. Annars är det just bakvagnen som får ta mycket stryk och om delarna inte är slitet så är de ofta nya eftersom de precis körts sönder. För egen del sitter där nu en ny T-platta och några bärarmar och har också gått under vintern.

I steg sexton byggs stötdämparfästet ihop och det bör man kontrollera extra noggrant då man ofta landar på det när man misslyckas vid hopp. Skruvarna som stötdämparna sitter på är ofta skadade och bör byttas. I steg sjutton är det bulkheaden och tillhörande "Ball stud:s" som skruvas ihop och det är delar som också får ta mycket stryk (se bild). På min bil var dessa delar hela och får därför sitta kvar ett tag till.

I steg arton byggs T-plattan. Titta extra noggrant vid skruvhålen då det lätt blir sprickor här. Är plattan sönder så satsa på en platta i komposit (UMW505). Något dyrare men min erfarenhet är att den håller bättre (men köp två direkt för du kommer köra sönder även den).

Kostand för två skruvar: 6 kronor

I nästa steg (nitton och tjugo) monteras bärarmarna på T-plattan. Bärarmar och infästningar är utsatta så kontrollera att de inte är skadade. Lite glapp i bärarmsinfästningarna får man räkna med och jag brukar inte vara för snabb på att bytta ut infästningarna. Några av bussningarna var dock slitna på min bil och byttes ut. Jag hade några över från bygget av Lazer:n men annars finns det tre olika modeller att välja på. Original i plast (LA213), i delrin (LAW32) eller stål (LAW39). Det billigaste alternativet är de i plast (dock måste de byttas ibland vilket man inte behöver göra med de i stål).

I steg tjugoett och tjugotvå skruvas transmissionen på T-plattan samt motorskyddet. Motorskyddet kan ibland vara lite slitet men det fungerar bra även så.

Kostnad för LA213: 68 kronor


I steg tjugotre byggs drivaxlar och hub. Kontrollera så att hub:en är hel och inte "ball stud:en" böjd. Kullagrerna kotrolleras likt tidigare och rengörs samt smörjs. Mina rullade på bra men kommer förmodligen snabbt slitas när jag börjar köra ute. Drivaxlen är en kritisk del och det brukar ofta vara lite glapp i dem. Eftersom de är relativt dyra är min åsikt att hellre köra slut dem än att köpa nytt. Mina egna glappar något men de får hänga med ett tag till.

Om inte "Clamp Whell Hub" (order nr. LAW30) sitter på så är detta en bra investering. Man kan också fundera på att bytta muttern (läs mer om detta HÄR).

I steg tjugofem och tjugosex byggs stagen. Bytt "Ball end:sen" om de är böjda.

Sammanlagt kostnad så här långt (steg I, II och III): 381 kronor


Nu är det bara stötdämparna kvar att renovera sen är bilen klar för sommarens drabbningar.

Inga kommentarer: