tisdag 14 april 2009

Renovering av Ultima RB5 I

Lagom till påsk känns det som ett bra tillfälle att påbörja en renovering av RB5:an till säsongens första race i Trelleborg. Gjorde en större genomgång på bilen innan vintersäsongen och har sedan kört måttligt med den under vintern. Men det tar hårt på delarna att köra på ”Stubben” så det kan vara värt att inspektera varje del av bilen lite extra noggrant. Har därför bestämt mig för att följa bruksanvisningen och renovera steg för steg. Lägger samtidigt upp lite text och bilder om detta här på bloggen. Kan tänka mig att det finns ett intresse för detta för alla som planerar att köpa en begagnad RB5:a men är osäker på vad som behövs byttas och vad det kostar. Kommer därför också skriva ner kostnaderna för denna renovering.

Min filosofi för renoveringsprojektet är att göra det så billigt som möjligt. Alltså, hellre fortsätta köra med en del som är lite sliten men helt okej än att byta. De delar som är defekta kommer givetvis att byttas ut. Bilen är i hyfsat bra skick och jag har kört aktivt med den under en utomhussäsong och en och en halv inomhussäsong. En hel del delar är utbytta under dessa säsonger.

De första tio stegen i bruksanvisningen är byggandet av framvagnen. Här är del ett till tre och sju till nio ihopbyggt och genomgått. Inget bytt. Plastdelarna var i bra skick. "Front suspension mount" (UM502) får ta mycket stryk och bör undersökas noggrant. Passade på att bytta ut denna del till en GHEA "Bulkhead fram Mässing RB5" som bland annat Everöds RC säljer, men inget som är nödvändigt för att få RB5:an att fungera bra.

Kullagren kontrolleras att de rullar bra och rengörs sedan. Lite ny olja och de rullar bra. Ett av de fyra kullagren börjar bli slitet fram men det får hänga med lite till.

"Ball cups:en" är alltid utsatta och en del byter ut dessa till större tävlingar. Själv kör jag med dem tills de går sönder. Kyoshos nya hårdare "Ball cups" (UM112H) håller bra.

Servoräddaren, steg fyra och fem, skruvas sönder och inspekteras. Kullagren oljas. Allt helt och inget att bytta. Kulledsdammskydd är bra att ha när man kör på våra dammiga banor. Mina slet jag ut förra säsongen så nu åker det på nya (UM145).

Kostnad för UM145: 64 kronor

Framvagnen monteras på chassit i steg sex, i steg 10 monteras stötdämparfästet. Jag kör på original chassit och det är vid det här laget rejält repat. Eftersom det inte har några andra skador fortsätter jag köra med det. Skruvarna för stötdämparnas infästning upp tar mycket stryk och brukar vara böjda. Byter ut dessa för en kostnad av cirka 6 kronor.

Kostand för två skruvar: 6 kronor

Sammanlagt kostnad så här långt: 70 kronor

Inga kommentarer: