lördag 11 april 2009

Det handlar om vikt

Det här är kanske redan överspelat och gammal skåpmat men jag har länge funderat på inlägget och skriver det därför. Med de nya lätta LiPo:sarna kommer vi få helt nya möjligheter att pressa vikter i både 2WD och 4WD. I just 2WD har det varit så att många tidigare viktat sin bil för att få en bil som upplevs som lugnare. Men under våren har det kommit signaler från bland annat USA att man tack vare LiPo:s har börjat jaga gram och köra 2WD vid den lägsta viktgränsen som tillåts enligt reglementet. Först skrev Jimmy Röjsel på sin blogg (HÄR) om några nya mjuka fjädrar som Losi släppt och nu senast skrev Lars Jonsson om Ryan Maifields Set Up från Cactus classics där Ryan just valt den lägre vikten (inlägget hittar du HÄR). Så min fundering är om vi kommer att se detta gramjagande i Sverige till sommaren eller om vi kommer fortsätta vikta bilarna och köra 2WD à la 1700 gram.

Personligen tror jag på de tyngre bilarna på våra svenska banor och det av en enkel anledning: de blir så snabbt uppkörda och därmed ojämna och hålliga. Det hela handlar om ”Sprung weight” och ”Unsprung weight”, alltså att få ett relativt tungt chassi som blir som en projektil över ojämnheterna när bilen väl börja röra sig och så lätta och lättrörliga bärarmar som snabbt anpassar sig till ojämnheterna (det som är ”Unsprung weight”). Bilen blir så klart inte lika snabbt i kurvorna, men att vara snabb i kurvorna har man ingen nytta av om bilen flyger och far all världens väg. Fördelen då med LiPo och viktning är att vi ytterligare kan sänka bilens Center of gravity genom att lägga vikterna under accen till exempel. Daniel Persson har menat att vi härigenom kommer kunna sänka 120-150 gram med 0.5-0,8 millimeter, vilket ändrar bilens Center of gravity rejält.

En annan fördel med en tung bil är att den inte blir så känslig på Set Up:er. Set Up:en har förmodligen inte Ryan några problem med, men för en b-förare som mig är en mindre känslig bil guld värd eftersom jag oftast inte får till det.

Så; har du inhandlat nya vikter i vår eller plockat fram Dremlen?

4 kommentarer:

Lars Jonsson sa...

Min bil är färdig för premiärtur på Söderhamns banan: 1500 gram, mjuka fjädrar och lite tunnare olja än normalt.

TpParts RcXtreme sa...

Jag har självklart samma uppfattning som Ryan M och Lars_J. Den största anledning till viktandet enl min egen teori, o får en del medhåll från andra, är att du slipper laborera med setuperna så nå fruktansvärt.Du e tebaka till 5/6 cells vikt, o således inte behöver testa i dagar för att få fram nått. Jag säger inte att det är nyckeln till framgång att köra en "tom bil", men det är alltid en fördel. man får självklart kompensera en lättare bil me andra fjädrar o oljor. Jag hörde tillome att dom viktade upp bilarna nå fruktansvärt till MSEC finalen, o jag kan bara inte förstå vittsen?.Det måste vara att dom inte hittar rätt setup ? Själva idén med att köra lipo e just vikten, med lättare bil, kommer mindre slitage på electronik,längre körtid.

Min RB5a som jag körde inne hade jag endast viktat på ESC motsatta sida med 28 gram samt 14 lite längre bak i hörnet för att få den 50/50. i sidled.

Ja säger, laborera med oljor,fjädrar innan man sänker bilen till botten med bly =), jag kan självklart få äta upp mina ord, men det gör ja gärna o ber om ursäkt efteråt :)

/Thomas "the non led" Pettersson ;)

Kris sa...

Med andra ord skall det bli intressant att se vad bilarna kommer att viktas in på inför första premiären i Trelleborg. En bana med ett underlag som påminner en del, skulle jag tro, med banor i USA (hård packad lera och inte grus/jord som många av våra andra banor består av). Preparerad för tävling kommer den med stor sannolikhet vara jämn och fin och perfekt för en lätt 2WD.

Själv är jag mer osäker på vikten. Håller med både Lars och Thomas i era resonemang men är samtidigt lockad av att få en bil som inte påverkas så mycket av Set Up-missar (vilket jag ganska ofta har). Sen undrar jag också om det inte finns en liten poäng med projektil-teorin: tung bil påverkas inte så lätt av hålligheter i banan. På uppkörda banor har jag upplevt att en tyngre bil blir lite lugnare, men å andra sidan skulle jag kanske ha fått samma effekt om jag använde mjukare fjädrar och tunnare olja. Man får väl helt enkelt testa.

TpParts RcXtreme sa...

Kristofer du har aldeles rätt, du kommer att med all säkerhet att uppleva din bil som "projektil liknande" om du går "ner" i olja och fjädrar. o man får sjölvklart ta med, att våra bilar har varit utrustade med 5 celler, så med andra ord är inte skillnaden enorm med lipo, även om den finns.

Pröva skall man gra, annars får man inget veta :)

Lycka till I sommar! sj skall ja bara "lajja runt"