måndag 26 januari 2009

Tävling nr 3 i Mellansvenska Elbilscupen

PerErik Nordman - SMK Dala Falun - inför första A-finalen. Kunde ganska ohotad vinna de första två finalerna och blev därmed segrare i denna tredje deltävling av Mellansvenska Elbilscupen. Grattis PerErik!

Kom iväg tidigt på morgonen från Stockholm i en hyrbil. Destination var Outokumpu lokalen som är MK Eskil klubblokal några månader till. Har inte tidigare varit där så när jag blev omkörd av en gul Skoda precis innan avfarten från E20 blev jag lugn. Min klubbkamrat Rolf har en gul Skoda och risken att det skulle vara någon annans gula Skoda klockan sju denna lördagsmorgon som jag började förfölja var minimal tänkte jag. Väl inne i Outokumpu lokalen blev jag väldigt imponerad av vilka faciliteter MK Eskil har. Jag hoppas verkligen att man kan hitta något liknande när man nu tappar kontraktet till denna lokal. Men, men racedagen kunde börja!

Första träningen för dagen var Heat 1 för 1:10 OR 2WD, vilket var mitt heat. Klockan 8.00 rullade jag ut och körde några varv. Banan hade inga riktiga hopp utan mer farthinder som var rätt komplicerade att ta sig över. Körde man för fort över dem la bilen sig på rygg och körde man för långsamt fastnade man uppe på hindret. Tog ett tag innan jag fick rätt på dem. Mer problem hade jag med de långa svepande kurvorna som det är på en riktig trackbana. Jag har svårt att hitta rätt spårval. Träning 2 missade jag eftersom jag blev tvungen att slippa ner napparna på mina däck. Det tog enormt mycket tid.

Av 20 startande förare i 2WD var 9 från MHF Skarpnäck. Landets största OR-klubb? Dessutom hade vi en hel del supportrar med oss. Gänget hade förskansat sig i ett hörn...

...och vår ledare var likt fantomen denna dag; utdelade kloka men handfasta råd.

Äntligen kval! Mitt heat var i första kvalgruppen och vi körde våra första fem minuter 11.05. Hade dragit på däcksoppa precis innan heatet och glömt torka bort det. Jag hade inget fäste. I fem varv körde jag runt och gjorde en massa piruetter innan däcksoppan försvann och fästet började återkomma. Tiden blev usel. Stod sedan kurvvakt för Heat 2 1:10 OR, där A- och B-förarna körde. Här gick det snabbt. PerErik Nordman var i en klass för sig, det gick riktigt fort. Vi hade också många från Skarpnäck i detta heat som körde riktigt bra. Blev väldigt imponerad av Mattias Forsbergs körning, som enkelt tog sig vidare till A-final.

Mattias Losi under träningen.

Mats Angseryd - MHF Skarpnäck - med sin Ultima RB5 under träningen.

Lasse, Mikael Johanssons pappa, är hängiven mekaniker som manade sonen att ta det lugnt under träningen. Frågan är om Mikael har ett sådant tävlingsläge, han verkar alltid satsa fullt - tävling som träning.

Efter första misslyckade kvalet lärde jag mig att torka av mina däck ordentligt och vara ute på banan några minuter förre start och nötta in fäste i däcken. Kval 2 och 3 blev det bättre fäste och jag började få in körningen på banan. Fick till min bästa tid i sista kvalet men det räckte inte långt. Fick lov att starta längst bak i B-finalen. I A-finalen tog PerErik Nordman TQ följd av Lars Jonsson - SMK Söderhamn- och därefter Niclas Månsson - MHF Skarpnäck.

Min bil och mitt meckbord inför ett av de första kvalen.

B-finalen för 2WD var först ut. Trots att jag var placerad längst bak fanns alla möjligheter att köra upp sig. Det kunde inte bli sämre. Tog det lugnt i starten för att undvika att bli inblandad i krasch och kom iväg bra. Redan i första kurvan stannade Charles Berglunds - MHF Skarpnäck - bil av accdump. Jobbade mig under de första varven ikapp Thomas Berg - Mk Eskil - och när han gjorde ett misstag kunde jag gå om. Efter 2 till 3 minuter kom jag ikapp Christer Holmberg - Gotlands Motorförening - som stod still. Han hade åkt på en förkylning och fick en hostattack mitt under finalen. Typiskt! Han avstod senare andra finalen. Mot slutet av de 5 minuterna var jag ikapp Niklas Olsson - Gotlands Motorförening - och när han gjorde ett misstag och hamnade på taket kunde jag gå om. Med tre varv att köra låg han på och jag såg hur han tog in meter för meter. Sista 100 metrarna innan målgång låg han 5 meter bakom men jag lyckades hålla ihop min körning och tog mig in på en sjätteplats. Vinnare av första B-finalen blev Johannes Edrén - MHF Skarpnäck.

Charles Berglund drabbades av accdump i första B-finalen men kom igen i andra och körde in på en tredjeplats.

I första A-finalen tog PerErik Nordman starten och kunde sedan köra ohotad in som segrare på otroliga 17 varv (enda förare som körde 17 varv under finalerna). Han följdes av Lars Jonsson och på tredjeplats kom Roy Gjemble - MSK Kvarnvingarna.

Morgan Larsson - SMK Dala Falun - försöker sig på att hoppa över ett av de svårare hindren, men det straffar sig...

...och han hamnar på taket.

Bilarna från A-finalen på besiktning. En jämn fördelning av de tre dominerande bilmärkena. Bil 1 RB5, bil 2 Lars Jonssons ombyggda Ass, bil 3 RB5, bil 4 B4, bil 5 xxx-cr, bil 6 B4, bil 7 RB5, bil 8 xxx-cr, bil 9 xxx-cr och bil 10 RB5.

Efter första omgången finaler blev jag tyvärr tvungen att sätta mig i bilen och köra hem. Min hyrbil skulle lämnas i Stockholm halv nio och efter en del förseningar under dagen tog jag det säkra förre det osäkra och avstod sista finalen. Hann dock se den andra A-finalen där PerErik Nordman kopierade körningen från första finalen och kunde köra in som segrare. Lars Jonsson kom inte till start vilket öppnade upp för Niclas Månsson att ta andraplatsen och Roy Gjemble körde in på tredjeplats. I tredje finalen stod Lars Jonsson över och PerErik Nordman tog det lugnt. Niclas Månsson vann finalen och Mattias Forsberg kunde ta andraplatsen följd av Roy Gjemble. Vinnare i 2WD blev därmed PerErik, följd av Niclas och Mattias.

Resultatlista för A-finalen

1. PerErik Nordman - SMK Dala Falun – RB5

2. Niclas Månsson - MHF Skarpnäck – RB5

3. Mattias Forsberg - MHF Skarpnäck – xxx-cr

4. Gjemble Roy - MSK Kvarnvingarna – B4

5. Daniel Persson - MHF Skarpnäck –xxx-cr

6. Mikael Johansson - MHF Skarpnäck – RB5

7. Hans Östlund - MRC Hudik – xxx-cr

8. Lars Jonsson - SMK Söderhamn – ombyggd Ass

9. Christer Forslund - SMK Söderhamn- B4

10. Morgan Larsson – SMK Dala Falun – RB5

I sista B-finalen kunde Mats Angseryd vinna på finna 16 varv 05:09.498, en tid som hade räckt väldigt långt i A-finalerna. Johannes Edrén körde in på en andraplats och Charles Berglund hade fått fart på sin bil igen och körde in på en tredjeplats.

Lars Jonssons har många knep för sig som snabbt kopieras av andra förare. Här är det Jan Fredholm - SMK Söderhamn - som dragit plastpåsar över de nysoppade däcken för att inte lösningsmedlet skall avdunsta.

Niklas Olsson demostrerade LiPo och laddare från TrackPower. Just det märket ser riktigt bra ut. Gillar deras laddare och den tillhörande balanseraren (ej i bild).

Det var en rolig dag med en massa förare (över 80 startande sammanlagt med alla klasser)! Måste försöka köra några race inomhus till. Det är verkligen den träning jag behöver för att få upp farten. Låg inte på tak en enda gång under min final, men körde å andra sidan för långsamt. Måste också boka 1:1 bilen i två dygn nästa gång så jag inte måste åka hem mitt i allt. Det var enormt trist att inte köra sista finalen när jag hade börjat få upp farten lite.

Tack MK Eskil för en bra tävling!

2 kommentarer:

D-Boy sa...

Lika bra läsning varje gång!
Du skulle skaffa en sida och göra race raporter på!

/Fantomen! =)

Kris sa...

Tack!