lördag 10 januari 2009

Får inte ihop det

Får inte ihop EFRA:s reglemente för LiPo och de idag tillgängliga LiPo "saddle pack" som finns på marknaden. Är inte ensam. På Oople forum diskuteras detta just nu i bland annat denna tråd och denna tråd. Problemet är att EFRA har satt höjden på LiPo till 23.5mm, medan Roar har 32mm. Här är reglerna för EFRA och Roar:

EFRA:s regler för LiPo är:

"The maximum case size is as follows:
Length: 139.0mm.
Width: 47.0mm. (The max. width includes any side exit wires).
Height: 23.5mm.
(additional chassis location protrusions are allowed)
Saddle-Pack cells are allowed, but must comply with the above dimensions. Saddle-Pack cells must have a combined dimension of 139.0mm max when placed end to end".

Källa: Norges Motorsportforbund

Detta skall jämföras med Roar:s reglemente för LiPo som är:

"Lipocase dimensions:
The maximum 2s brick/stick style case size shall be as follows:
Length: 139mm max
Width: 47mm max
Height: 25.1mm max

The maximum 2s saddle case dimensions shall be as follows:
Length: 71mm max
Width: 48mm max
Height: 32mm max

The maximum 4s brick/stick style case shall be as follows:
Length: 160 mm
Width: 52mm
Height: 52mm"

Källa: Roar Racing

Godkända LiPo av Roar kan man hitta HÄR.

Frågan är då vad vi kommer att få köra med här i Europa. Med en max höjd på 23.5mm kommer många LiPo att försvinna. Titta till exempel på min lista i inlägget LiPo och "saddle pack" är frågan och du ser att många ligger över just 23.5mm.

Enligt snacket på forumen verkar det vara så att EFRA:s lista skall komma ganska snart, vilket måste betyda att de flesta RC-företag inte kommer ha haft möjligheten att ta fram LiPo:s som är anpassade till reglementet. Kan det bli så att det är först 2010 som vi har ett bra utbud av LiPo "saddle pack"? Och betyder det då att det 2009 är bättre att satsa på en 4WD som är anpassad till "stickpack" istället? Eller behålla sina NiMh, ve och fasa.

Detta är ju mina personliga funderingar eftersom jag planerar att köpa mig en 4WD. Om man skall vara lite kritisk i sammanhanget hade man kunnat önska sig ett lite närmare samarbete mellan EFRA och företagen som tillverkar LiPo. Hade man inte kunnat konstruera reglementet efter de tillgängliga LiPo:s som företagen viste skulle finnas på marknaden 2009? Då hade vi som utövar denna motorsport fått ett breddare utbud att välja på och förhoppningsvis hade priserna kunnat sänkas. Det hade också blivit en smidigare introduktion av LiPo i miniracingen. Som det är nu finns risken att LiPo inte får den goda påverkan på sporten som vi nog alla hade hoppats på.

Inga kommentarer: