tisdag 7 oktober 2008

Intervju med Morgan inför Mellansvenskan

På lördag går startskottet för första tävlingen i Mellansvenska Elbilscupen. Jag skulle så gärna vilja vara med på startlinjen men är tyvärr uppbokad denna helg. Och det ser inte bättre ut än att jag även missar andra deltävlingen i Falun eftersom min syster fyller 30 år den dagen. Men jag skall väl snart komma igång med inomhuskörningen och får istället satsa på träning. Förhoppningsvis kan jag då återkomma och vara lite vassare i min körning. En som definitivt kommer att starta är förra årets fantom: 26-åriga Morgan Larsson som tävlar för SMK Dala Falun. Mailade över några frågor om Mellansvenska Elbilscupen till honom som han vänligen svarade på.

Morgan vid tävlingen i Trelleborg i somras.

Kristofer: Du är ju känd för att inte träna så mycket. Hur har din uppladdning inför mellansvenskan 08/09 sett ut?

Morgan: Jag har hunnit köra ungefär 10 ackar på Väst-8 än så länge. De har en ganska liten och teknisk bana, vilket jag tror ger mycket bra träning. Jag försöker komma ut dit så ofta som möjligt, det finns möjlighet att köra 2 gånger i veckan.

K: Vad tror du om årets startfält?

M: Intresset för buggy verkar ha ökat under utesäsongen. Både snabba nytillkomna samt gamla rävar syns bland anmälda till Bofors och Falun. Kommer nog gå fort i vinter, riktigt fort!

K: Vem mer än du kommer ha möjlighet att vara i topp tre?

M: Lars Jonsson, Janne Dahl, Peter Eriksson och PerErik garanterat! Sen finns det många wildcards, så vem vet…

K: Skall du försöka köra alla tävlingar?

M: Ska försöka åka på de flesta, men får se hur det blir med de som är längst bort.

(Morgan bor numera i Göteborg, så det blir en bit att köra för honom.)

K: Har du hunnit träna på årets däck?

M: Ja, jag har kört cirka 10 ackar med mini pin.

K: Vad tycker du om dem?

M: Det är stor skillnad jämfört med taper pin. Däcket är hårdare och det är nabbarna som ger fästet. Inte lika mycket traction roll tendenser.

K: Vilket ilägg kommer du att köra i bakdäcken?

M: Jag kör med Proline och Losi inlägg från gamla däck. Jag har också provat att soppa däcken, men det blev ingen skillnad i fästet.

K: Vilka framdäck kommer du att köra? Och vilket ilägg har du i dem?

M: Jag kommer köra med ribbade framdäck, har testat några olika. Kommer nog köra Losi eller Panther lågprofilsdäck. Vet inte vilka inlägg det är i dem. Även provat mini pin framdäck, men de gav alldeles för mycket fäste!

K: Kommer du soppa framdäcken?

M: Jag kommer soppa framdäcken med CS-high grip.

K: Har du gjort några vinnande ändringar på din bil sedan RM:et i Skarpnäck?

M: Nej, egentligen inte, har dock laborerat en hel del med olika inställningar.

Morgan kör med en hemmabyggd bil som består av en Kyosho RB-5 framvagn och en Kyosho Lazer ZX-5 bakvagn. Ett hemmabyggt chassi sammanbinder dessa. Motor och reglage är SpeedPassion GT-LPF samt Trinity DUO 5.5. Han använder ett KO-Propo 2413 lågprofilservo och radion är en gammal Futaba Megatech PCM med Spektrum modul.

K: Vad är fördelen med att ha motorn mittmonterad när man kör på nålfilt?

M: En mittmonterad bil går bättre i kurvorna på grund av att den har en mer centrerade massan. Dessutom lyfter den inte framvagnen på samma sätt under gaspådrag som hos en konventionell 2wd. Det jag har märkt är att bilen går bra när man har tillräckligt med fäste till exempel på astro eller nålfilt. Däremot fungerar den inte lika bra när fästet är begränsat. Den hoppar väldigt fint också.

K: Någon hemlig set up du vill dela med dig för att få bilen att gå bra på nålfilt?

M: Mitt tips är hårda fjädrar och tjock olja i dämparna. Kör också med STOR vinge om du har problem med att bilen släpper i bakvagnen i höghastighetskurvor. Sen har jag shimsat ner kickupen på min bil något, men det är inget jag rekommenderar för 2wd med bakmonterad motor.

K: Varför var du så snabb förra året?

M: Många hade problem med inställningarna förra säsongen. Mitt hemmabygge visade sig gå riktigt bra redan första acken, den var väldigt förlåtande. På grund av att bilen gick så bra så behövde jag inte pressa den så mycket för att hänga med, och kunde köra väldigt stabilt utan missar. Värt att notera är att jag körde med en 12*1 kolmotor och 5 celler, och var bland de långsammaste på rakan.

K: Har du några stalltips till en nybörjare om hur man blir snabb inomhus?

M: Fråga andra, det gör jag hela tiden. Chansa inte i körningen, försök inte köra fortare än du kan, det kostar att ligga på tak.

Tack Morgan och lycka till på vinterns tävlingar!

Morgans RC-Karriär: Tävlade i buggy 1992 till 1999 i det som då hette Sommar- respektive Vintercupen och som gick i nedre norra regionen. Har sen dess haft uppehåll på grund av studier, men började köra igen förra vintern.

Inga kommentarer: